تماس با ما

خرید کارتن 5 لایه و بررسی کاربردهای کارتن پنج لایه

نکات کاربردی سفارش کارتن 5 لایه - خرید کارتن پنج لایه
5/5 - (2 votes)

کارتن‌ها نمونه‌های مختلفی دارند و تولیدکنندگان با توجه به نیازشان نسبت به سفارش انواع کارتن در ابعاد مختلف اقدام می‌کنند. یکی از کارتن‌های محبوب و پرطرفدار برای بسته بندی محصولات حساس، سنگین و محصولات صادراتی کارتن 5 لایه است.

در این مطلب، آسان پک ساختار کارتن 5 لایه، تفاوت این بسته بندی با کارتن 3 لایه و نحوه قیمت‌گذاری این محصول را برای شناخت بیشتر ارائه کرده است.

کارتن چیست؟

کارتن (carton) یا (corrugated box) یکی از محصولات کاربردی جهت بسته بندی اقلام مختلف است. کارتن بسته بندی از ترکیب ورق‌های کاغذ ساخته می‌شود و معمولاً چندلایه است. با توجه به اینکه تعداد لایه‌های در نظر گرفته شده برای کارتن چه تعدادی دارد، برای ساخت لایه‌ها کاغذهای صاف و کاغذهای کنگره‌دار یا فلوت در نظر گرفته می‌شود.

به طور مثال، کارتن‌های 3 لایه دارای دو ورق در قسمت زیر و رو و یک لایه فلوت در قسمت میانی هستند؛ اما برای کارتن‌های 5 لایه و 7 لایه تعداد لایه‌های کاغذی و کنگره‌دار بیشتر است. برای تعیین تعداد لایه‌های کارتن و کیفیت ساخت آن عواملی مانند وزن محصول بسته بندی شده، مسافتی که بسته بندی تا مقصد طی می‌کنند و اهمیت مقاومت آن در برابر ضربات و آسیب‌های احتمالی متفاوت مهم خواهد بود.

از دست ندهید: ویژگی های کارتن مواد غذایی چیست؟

کارتن‌ها در حالت کلی به صورت 3 لایه، 5 لایه و 7 لایه تولید می‌شوند؛ اما به طور معمول، کارتن‌های 5 لایه ساختار مناسب‌تری برای حمل و نقل محصولات در مسافت‌های کوتاه و طولانی و محافظت از اقلام بسته بندی شده دارند؛ و تولیدکنندگان ترجیح می‌دهند که محصولاتشان را در این کارتن‌ها بسته بندی و ارسال کنند.

دلایل انتخاب کارتن برای بسته بندی

به طور معمول اغلب محصولاتی که برای فروش یا صادرات عرضه می‌شوند درون کارتن‌ها قرار می‌گیرند؛ یعنی کارتن به عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان بسته بندی شناخته می‌شود؛ اما دلیل این انتخاب چیست؟ برای اینکه علت انتخاب این بسته بندی‌ها را بدانید، دلایلی که کارتن را به بسته بندی متمایز برای تولیدکنندگان تبدیل کرده در ادامه ارائه کرده‌ایم.

  • سبز بودن بسته‌بندی‌های کارتنی، قابل بازیافت بودن کارتن و سازگاری آن با محیط‌زیست
  • مقرون‌به‌صرفه بودن بسته‌بندی‌های کارتنی
  • در دسترس بودن  بسته بندی‌های کارتنی نسبت به سایر موارد
  • تولید آسان کارتن
  • مقاوم بودن کارتن برای بسته بندی اقلام مختلف
  • مناسب بودن کارتن برای حمل و نقل محصولات و محافظت از آن‌ها

نحوه تولید کارتن چند لایه

اغلب تولیدکنندگان ترجیح می‌دهند از بین انواع بسته بندی موجود در بازار، محصولاتشان را در کارتن‌های 5 لایه قرار داده و برای صادرات یا عرضه به بازارهای داخلی آماده کنند. کارتن‌های 5 لایه دارای 2 لایه بیرونی و 3 لایه داخلی هستند.

لایه‌های بیرونی کارتن را موقع استفاده از آن می‌توانید مشاهده کنید؛ اما لایه‌های درونی کارتن یا فلوت‌های بین لایه بالایی و پایین کارتن که به عنوان آستر نیز شناخته می‌شود به راحتی قابل مشاهده نیست! یعنی تنها با برش دادن کارتن و مشخص شدن لایه‌های درونی آن می‌توانید این بخش‌ها را ببینید. فلوت‌ها برای افزایش استحکام کارتن و مقاومت آن در لایه‌های میانی تعبیه می‌شوند.

از دست ندهید: چاپ کارتن سینی شکل

ویژگی‌های کارتن 5 لایه

برای کارتن‌های 5 لایه 2 ورق کاغذ به عنوان لایه اصلی زیره و رویه در نظر گرفته می‌شود. سپس 2 لایه فلوت بین لایه‌های کاغذی زیره و رویه قرار می‌گیرند که با یک ورق کاغذ از هم جدا شده‌اند. در واقع کارتن‌های 5 لایه دارای 3 لایه کاغذی صاف و 2 لایه کاغذ کنگره‌دار یا فلوت هستند.

فلوت‌هایی که در کارتن‌سازی استفاده می‌شوند به طور معمول در دسته‌های C،B و E قرار می‌گیرند. در کارتن‌های 5 لایه با توجه به اینکه فلوت‌های استفاده شده از کدام دسته انتخاب شده باشند، نام‌گذاری لایه‌های درونی به صورت CE یا CB انجام می‌شود.

ورق‌هایی که برای تولید کارتن‌های 5 لایه استفاده می‌شوند دارای ترکیبات مختلفی هستند و با توجه به نوع محصول و وزن آن، ورق استفاده شده برای تولید کارتن 5 لایه متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال در صورتی که محصولات تولید شده ارزش‌افزوده و حساسیت بالایی داشته باشند و محافظت آن‌ها در برابر آسیب‌های خارجی اهمیت داشته باشد، از کارتن‌های دورو کرافت برای تولید این محصولات استفاده می‌شود.

ویژگی‌های کارتن 5 لایه

چاپ کارتن 5 لایه

برای تولید کارتن‌های 5 لایه به طور معمول از چاپ فلکسو استفاده می‌شود؛ اما در شرایطی که نیاز به تولید کارتن‌های صادراتی خاص مانند کارتن میوه‌های صادراتی و سبزیجات داشته باشید، به خاطر شرایط نگهداری این کارتن‌ها و دمای سردخانه‌ای که محصولات در آن قرار می‌گیرند، چاپ افست گزینه مناسب‌تری برایتان خواهد بود.

کارتن‌های لمینتی نوع دیگری از کارتن‌های 5 لایه هستند که برای محصولات صادراتی استفاده می‌شوند. این کارتن‌ها زیبایی و جذابیت زیادی دارند  و به خاطر کیفیت و جلوه بصری منحصر به فردشان انتخاب می‌شوند.

تفاوت کارتن 3 و 5 لایه

کارتن 3 لایه و کارتن 5 لایه ساختارهای مشابهی دارند و در هر دو آن‌ها 2 لایه زیره و رویه و لایه‌های میانی کنگره‌دار استفاده می‌شود؛ اما هر کدام از این محصولات تعداد لایه‌های متفاوتی دارند؛ و برای بسته بندی اقلام مختلفی استفاده می‌شوند. به همین دلیل است که تعداد لایه‌هایی که برای کارتن 3 لایه و 5 لایه در نظر گرفته می‌شود متفاوت خواهد بود.

مطالب مرتبط: قیمت و خرید کارتن حمل جوجه تعداد بالا

تعداد لایه‌های داخلی کارتن 5 لایه 2 لایه بیشتر از کارتن 3 لایه است؛ و همین موضوع باعث می‌شود که مقاومت این کارتن و تحمل وزن آن بیشتر شود. همچنین کارتن‌های 5 لایه نسبت به شرایط جوی و آب و هوایی مقاومت بیشتری نسبت به کارتن‌های 3 لایه دارند. همین موضوع باعث شده که محصولات صادراتی و … که در شرایط جوی خاص بارگیری، نگهداری و عرضه می‌شوند درون این کارتن‌ها قرار بگیرند.

اهمیت کارتن 5 لایه در بسته بندی

برای بسته بندی محصولاتی که شرایط خاصی برای نگهداری و حمل و نقل آن‌ها در نظر گرفته شده، یا محصولاتی که حساس هستند و باید در برابر آسیب‌های بیرونی محافظت شوند، لازم است که از کارتن‌های با کیفیت و مقاوم مانند کارتن 5 لایه استفاده کنید.

حتی در شرایطی که محصول مورد نظر وزن بالایی داشته باشد و برای حمل آن نیاز به یک کارتن با ابعاد و قالب مناسب و کیفیت بالا دارید، این کارتن‌ها یکی از بهترین گزینه‌های پیش رویتان خواهند بود. چون کارتن‌های 5 لایه استحکام بالایی دارند و برای حمل محصولات در ابعاد مختلف و با وزن‌های مختلف آماده می‌شوند. در صورت نیاز به تولید و ساخت قالب برای کارتن‌های 5 لایه دایکاتی، هزینه‌ی قالب نیز محاسبه شده و در قیمت نهایی تولید کارتن بسته بندی لحاظ می‌شود.

به عنوان مثال اگر تولیدکننده برای حمل میوه‌ها و سبزیجات در مدت طولانی و مسافت‌های خاص نیاز به یک بسته بندی مناسب داشته باشد، کارتن 5 لایه می‌تواند از محصولاتش و کیفیت آن‌ها محافظت کند، تا میوه‌های بسته بندی شده سالم به مقصد برسند و به بازار فروش عرضه شوند.

اهمیت کارتن 5 لایه در بسته بندی

مزایای کارتن 5 لایه چیست؟

کارتن‌های 5 لایه چه مزایایی برای بسته بندی محصولات متنوع دارند؟ اگر شما هم در ذهنتان با این سؤال یا پرسش‌های مشابه آن مواجه هستید، مواردی که در ادامه ارائه شده می‌تواند ویژگی‌های متمایز این کارتن‌ها را برایتان شفاف‌تر کند.

  • امکان انتخاب فلوت و زیره و رویه کارتن 5 لایه با توجه به وزن محصول
  • امکان تولید کارتن 5 لایه از کاغذهای مختلف
  • امکان حمل اقلام سنگین مانند لوازم‌خانگی، قطعات خودرو… درون این کارتن‌ها
  • امکان ارسال محصولات صادراتی به کشورهای دیگر و حمل آن‌ها در مسافت‌های طولانی بدون آسیب
  • تولید کارتن در ابعاد متنوع 
  • مقاومت کارتن در برابر تغییرات جوی و شرایط آب و هوایی

عوامل تأثیرگذار در قیمت کارتن 5 لایه

برای سفارش کارتن 5 لایه لازم است که نحوه قیمت‌گذاری این بسته بندی‌ها را نیز بشناسید. از جمله عواملی که در تخمین قیمت کارتن 5 لایه مؤثر هستند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • جنس کاغذ یا نوع کاغذ مصرفی (زیره و رویه) کارتن
  • نوع فلوت و تعداد لایه‌های کارتن
  • نوع چاپ انتخاب شده
  • ابعاد کارتن
  • ساختار کارتن
  • تیراژ کارتن‌های سفارش داده شده

سخن پایانی

کارتن‌های 5 لایه یکی از کاربردی‌ترین نمونه‌های بسته بندی برای محصولات صادراتی و لوازم‌خانگی و… هستند. مقاومت و کیفیت بالای این کارتن‌ها و ساختاری که دارند موجب شده است بیشتر تولیدکننده‌ها برای بسته بندی لوازم‌خانگی، میوه‌های صادراتی، لوازم خودرو و… این نوع از بسته بندی‌ها را در نظر بگیرند. 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این کارتن‌ها و سفارش کارتن 5 لایه با مشاورین آسان پک، یکی از بهترین کارخانه های کارتن سازی در ایران در ارتباط باشید.

سؤالات متداول+ جواب

1) تفاوت کارتن 5 لایه و 3 لایه و 7 لایه چیست؟

تعداد فلوت‌ها و کاغذهای استفاده شده در این کارتن‌ها و مقاومت آن‌ها با هم متفاوت است.

2) مناسب‌ترین چاپ برای کارتن‌های 5 لایه چیست؟

چاپ فلکسو به عنوان بهترین روش چاپ کارتن‌های 5 لایه شناخته می‌شود. البته، چاپ کارتن با توجه به نیاز مشتری، طرح کارتن و ساختار آن تعریف و انتخاب می شود.

اشتراک گذاری

آخرین ها

موضوعات

Categories