تماس با ما

انواع بسته بندی محصولات مختلف کدامند؟

انواع بسته بندی
4.6/5 - (7 votes)

بسته بندی نقش مهمی در درک ارزش یک محصول و کیفیت آن ایفا می‌کند. در سال‌های گذشته صنعت بسته بندی تغییرات و نوآوری‌های زیادی را تجربه کرده، اما ساختار اصلی تولید انواع بسته بندی همچنان از اصول خاصی پیروی می‌کند و دستخوش تغییرات زیادی شده است.

با توجه به تنوع بالایی که انواع بسته بندی‌های موجود در بازار امروزی دارند، انتخاب مناسب‌ترین راه حل بسته بندی برای یک محصول کار نسبتاً دشواری به نظر می‌رسد. جهت سفارش هر کدام از بسته بندی‌های موجود و درک بهتر نقش بسته بندی در بازاریابی با تیم متخصص آسان پک در ارتباط باشید.

معرفی انواع بسته بندی‌ها

بسته بندی‌های متنوع طبق اصول طراحی بسته بندی، تولید و به بازار عرضه می‌شوند. با توجه به نوع محصول می‌توانید یکی از انواع بسته بندی‌های مقوایی، کارتنی، پلاستیکی و… را برای آن در نظر بگیرید. در ادامه انواع روش‌های بسته بندی محصولات را جهت شناخت بیشتر معرفی کرده‌ایم.

1) جعبه‌های مقوایی

مقوا یک ماده مبتنی بر کاغذ بوده و سبک وزن و نسبتاً قوی است. از مقوا می‌توانید برای ایجاد اشکال و ساختارهای سفارشی استفاده کرده و آن را طبق اندازه‌های مد نظرتان برش بزنید. مقوا در گریدهای مختلفی تولید می‌شود و هر کدام از مقواهای موجود در بازار برای بسته بندی‌های خاصی مناسب هستند. در ادامه انواع مقوا را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

مقوای پشت طوسی

بخش داخلی این نوع مقوا طوسی است. مقوای پشت طوسی را می‌توان برای سفارشات صنعتی و تولیدی و محصولاتی که با مقوا ارتباط مستقیم ندارند و نیاز به بسته بندی با قیمت مناسب هستند استفاده کرد. مقوای پشت طوسی ضخامت بالایی دارد و زیر دستگاه چاپ مقاومت خوبی از خودش نشان می‌دهد و بازیافتی است.

مقوای FBB(ایوری برد)

 رنگ مقوای دو رو سفید معمولا سفید یا شیری است و هر دو روی این مقوا مرغوب هستند. با توجه به اینکه مقوای ایندربرد دارای مجوز وزارت بهداشت است، از این مقوا برای مصارف دارویی – بهداشتی و خوراکی استفاده می‌شود.

مقوای پشت سفید

مغز مقوای پشت سفید طوسی است. این نوع مقوا مانند سایر مقواهای موجود در بازار با گرماژ مختلف تولید می شود. چاپ روی این مقوا آسان است و در صنعت بسته بندی مورد استفاده ی زیادی دارد. مقوای پشت سفید نسبت به مقوای پشت طوسی دارای ظاهر مناسب تر است و پارامترهای بهداشتی بیشتری دارد.

از دست ندهید: طراحی بسته بندی زعفران

مقوا فابریانو

مقوا فابریانو دارای استحکام بالا و رنگ‌بندی متنوع بوده و از آن برای کارهای هنری مانند ساخت کاردستی، کارت پستال، نقاشی و … استفاده می‌شود.

مقوای کرافت

مقوای کرافت برای کسانی که بسته بندی با ظاهر طبیعی و سازگار با محیط‌ زیست را ترجیح می‌دهند مناسب است. این مقوا در صنایع چاپ و بسته بندی کاربرد دارد. کتاب‌های چاپی درسی و آموزشی، رمان‌ها و دیگر موارد اغلب از مقوای کرافت ساخته می‌شوند.

2) کارتن‌ها

کارتن بسته بندی یکی دیگر از انواع بسته بندی مورد استفاده برای نگه داری یا جا به جایی اقلام مختلف، اسباب‌کشی و … است. کارتن‌ها با توجه به دوام و استحکامشان انواع مختلفی دارند و متشکل از چند لایه هستند. آستر بیرونی، فلوت (کاغذ کنگره‌دار) که استحکام کارتن به این صفحه بستگی دارد و آستر داخلی اعضای تشکیل دهنده کارتن محسوب می‌شوند.

ماده خام اصلی که برای تهیه کارتن‌ها استفاده می‌شود کاغذ است. در واقع، کاغذها در دستگاه‌های تولید شیت (ورق کارتن) تبدیل به صفحات چند لایه شده و با چسب خاصی به یکدیگر چسبانده می‌شوند. سپس در فرایند کارتن‌سازی، صفحه برش داده می‌شود و به اندازه‌ها و اشکال مختلف تا می‌شوند تا به کارتن تبدیل شوند. از شیت ها می‌توان برای ساخت بسته بندی‌هایی با ویژگی‌ها، عملکردها و استحکام متفاوت استفاده کرد.

از ویژگی‌های کارتن‌ها می‌توان به این موضوع اشاره کرد که این نوع از بسته بندی‌ها بارها و بارها بازیافت شده و مجدد تبدیل به کاغذ می‌شوند.

کارتن‌ها می‌توانند با توجه به کاربرد و نیاز مشتری به صورت کارتن ۵ لایه، ۳ و ۷ لایه تولید شوند و جنس رویه و زیره (آستر بیرونی و داخلی) آن‌ها با توجه به شرایط سفارش تغییر می‌کند.

از مزایای بسته بندی‌های جعبه‌های مقوایی و کارتن می‌توان به قابلیت چاپ پذیری و اختصاصی سازی، استحکام ساختاری بالا و مناسب بودن برای حمل و نقل، قابلیت ذخیره‌سازی و حتی بازاریابی و فروش، قابلیت بازیافت بالا و مقرون‌به‌صرفه و سبک و منعطف بودن محصولات اشاره کرد.

کارتن بسته بندی

3) بسته بندی‌های پلاستیکی

بسته بندی‌های پلاستیکی نسبت به مقوا و کارتن دوام بیشتری دارند. ظروف بسته بندی پلاستیکی بدون هوا می‌توانند به حفظ کیفیت مواد غذایی و رفع هرگونه مشکل آلودگی کمک کنند. همچنین، بسته بندی‌های پلاستیکی شکسته نمی‌شوند و آسیب‌پذیری کمتری نسبت به سایر بسته بندی‌ها دارند. در نتیجه می‌توان از آن‌ها در شرایط سخت برای نگهداری محصولات مختلف استفاده کرد.

از دیگر دلایل انتخاب بسته بندی پلاستیکی می‌توان به توانایی آن در نمایش محصولات از زوایای مختلف بدون نیاز به باز و بسته کردن بسته بندی اشاره کرد. این بسته بندی‌ها انعطاف‌پذیر و سبک وزن نیز هستند و می‌توان از فیلم یا پوشش مناسب برای بهبود ظاهر آن‌ها استفاده کرد.

اما، پلاستیک در مقایسه با مقوا و کارتن بازیافت پذیر محسوب نمی‌شود و برای بازیافت به مدت‌زمان زیادی نیاز دارد. البته در مقایسه با سایر موارد مانند بسته بندی‌های شیشه‌ای، انرژی کمتری برای تولید و بازیافت این بسته بندی‌ها نیاز است و مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند.

4) هارد باکس‌ها

این نوع بسته بندی از مقوای بسیار متراکم ساخته شده و تقریباً ۴ برابر ضخیم‌تر از مقوا و کارتن است. از انواع جعبه‌های هارد باکس می‌توان به بسته بندی‌های لوکس گوشی‌های آیفون اشاره کرد که شامل جعبه‌های دو تکه و درب و بدنه هستند. این جعبه‌ها به طور کلی در تجارت جواهرات، ساعت، عطر و … استفاده می‌شوند.

در مقایسه با جعبه‌های مقوایی، هاردباکس‌ها جزء گران‌ترین سبک‌های بسته بندی‌ها محسوب می‌شوند. جهت ساخت و تولید این نوع بسته بندی از ماشین‌آلات گران‌قیمت استفاده می‌شود و نیروی انسانی نیز گاهی در این موضوع دخیل هستند. ماهیت غیر قابل جمع شدن و غیر منعطف بودن این بسته بندی‌ها موجب شده که حجم بیشتری را حین حمل داشته باشند و هزینه حمل و نقل آن‌ها بیشتر خواهد بود.

هارد باکس

5) پوچ (بسته بندی آلومینیومی)

این نوع بسته بندی از لایه‌ای پلاستیکی انعطاف‌پذیر و نازک تشکیل شده و به عنوان یکی از انواع رایج بسته بندی استفاده می‌شود. بسته بندی آلومینیومی می‌تواند برای طیف گسترده‌ای از محصولات مانند مواد غذایی، مواد شیمیایی و … استفاده شود.

این بسته بندی‌ها سبک وزن و قابل استفاده مجدد بوده و انعطاف‌پذیر هستند. همچنین، با توجه به اینکه ساخت کیسه‌های آلومینیومی از نظر ساختاری ساده است، می‌توان آن‌ها را در طراحی و اندازه های مختلف  سفارشی‌سازی کرد.

برای اطمینان خاطر از بابت تامین ایمنی محصولاتی که در این بسته بندی‌های قرار دارند و جذب بهتر مشتریان، اکثر این بسته بندی‌ها با ویژگی‌های امنیتی، چسب‌های نواری، سوراخ‌هایی برای آویز و دسته‌های مخصوص جهت حمل آسان تولید می‌شوند.

با توجه به ماهیت بهداشتی و غیر سمی این بسته بندی‌ها، قابلیت بازیافت آن‌ها در بیشتر مواقع و کمک آن‌ها به افزایش ماندگاری محصولات، از پوچ (بسته بندی آلومینیومی) اغلب برای بسته بندی مواد غذایی یا داروها استفاده می‌شود.

بسته بندی الومینیومی

 

6) فویل

کیسه‌های فویل مهر و موم شده را می‌توانید در اکثر بسته بندی‌های قهوه و چای مشاهده کنید. این بسته بندی‌ها برای حفظ طعم محصولات آن‌ها را متراکم نگه می‌دارند و از ورود باکتری‌ها محافظت و جلوگیری می‌کنند. در نتیجه، استفاده از فویل به افزایش ماندگاری محصول بسته بندی شده کمک می‌کند.

از فویل علاوه بر بسته بندی مواد غذایی جهت محصولات و کالای خواب، پوشاک و … استفاده می‌شود. فرآیند بسته بندی لباس‌ها با فویل شامل از بین بردن اکسیژن داخل کیسه برای محکم و ایمن نگه داشتن پارچه به منظور جلوگیری از رشد قارچ‌ها و سایر باکتری‌ها است.

7) پاکت

یکی از انواع بسته بندی‌های که نیاز به محافظت کمی دارند، پاکت‌های پستی حباب‌دار هستند. به دلیل وجود پدهای داخل پاکت که از جنس کاغذ ساخته شده‌اند، محصولات بسته بندی شده داخل پاکت کاغذی در برابر ضربه، رطوبت و جذب آب ایمن خواهند بود. این نوع پاکت‌ها دارای ویژگی خاص خودشان هستند و سازگاری کمی با محیط‌زیست دارند.

پاکت بسته بندی حباب دار

سخن پایانی

انواع بسته بندی پلاستیکی، کارتنی، کاغذی، مقوایی، آلومینیومی با مواد اولیه خاص و طبق استاندارد و ساختار مشخصی تولید می‌شوند و از آن‌ها می‌توانید برای حفظ محصولات مختلف در برابر رطوبت و تغییرات شرایط جوی، صدمات حمل و نقل و جابجایی و… محافظت کنید.

در این مطلب انواع بسته بندی‌ها را جهت پاسخ سؤال بسته بندی چیست و اهمیت بسته بندی محصولات چقدر است بررسی کردیم. برای انتخاب بهترین نوع بسته بندی‌ها لازم است که از تیم‌های متخصص در این زمینه مانند تیم آسان پک کمک بگیرید.

سؤالات متداول + جواب

1) هارد باکس‌ها برای چه محصولاتی استفاده می‌شوند؟

محصولات گران‌قیمت و با ارزش مانند جواهرات، گوشی تلفن همراه و… در این جعبه‌ها قرار می‌گیرند.

2) کدام بسته بندی‌ها برای اقلام فروشگاهی مناسب است؟

برای بسته بندی اقلام فروشگاهی می‌توانید از بسته بندی های کارتنی اختصاصی استفاده کنید.

اشتراک گذاری

آخرین ها

موضوعات

Categories