تماس با ما

بسته بندی چیست؟ نقش بسته بندی در افزایش فروش محصولات

4.5/5 - (4 votes)

بسته بندی چیست و چرا اقلام مختلف در بسته بندی‌های زیبا، جذاب و باکیفیت برای فروش به بازار عرضه می‌شوند؟ اغلب کسانی که می‌خواهند برای اولین بار محصولی را تولید کنند و نیاز به انتخاب بسته بندی مناسب دارند با این سؤالات مواجه می‌شوند.

البته گاهی مواقع نیز مشتریان ممکن است درباره بسته بندی یک محصول و چگونگی طراحی آن کنجکاو شوند؛ و این سؤال در ذهنشان وجود داشته باشد که چرا تولیدکننده این بسته بندی را برای محصولش در نظر گرفته است. 

برای پاسخ دادن به این سوالات، آسان پک انواع بسته بندی، کاربردهای آن و نقشی که بسته بندی در فروش محصولات مختلف دارد را در این مطلب بررسی کرده است. همچنین میتوانید جهت آشنایی بیشتر با موضوع بسته بندی، مقاله 10 نکته ارزشمند درمورد اصول طراحی بسته بندی وبسایت ما را مطالعه کنید.

تعریف بسته بندی

بسته بندی محصولات به خاطر ایمن کردن آن‌ها و محافظت محصول در برابر آسیب‌های احتمالی موقع حمل و نقل تولید می‌شود. در واقع هدف از تولید بسته بندی این است که محصول را سالم به دست مشتری نهایی برساند؛ و محصول بسته بندی شده به لطف تبلیغات چاپ شده روی بسته، توصیف ارائه شده و … سهم فروش خوبی در بازار داشته باشد.

در واقع بسته بندی بیشتر از اینکه یک محصول باشد، یک علم است. علمی که برای محصور کردن یا محافظت از محصولات مختلف برای نگهداری، توزیع و فروش آن‌ها به کار گرفته می‌شود. عملیاتی کردن این علم شامل فرایند طراحی، ارزیابی و تولید بسته‌های مورد نیاز خواهد بود.

از دست ندهید: خرید و قیمت جعبه کیبوردی

برای اینکه بسته بندی‌های تولید شده کاربردی و قابل استفاده باشند، باید برای حمل و نقل، فرآیند انبارداری، فروش، تدارکات و استفاده نهایی توسط مصرف‌کننده آماده شوند،. همچنین یک سیستم یکپارچه برای تولید بسته بندی لازم است.

تغییرات بسته بندی‌ها در طول زمان

در زمان‌های گذشته بسته بندی‌ها با آنچه امروزه در شلف‌های فروشگاه‌ها و… دیده می‌شود تفاوت زیادی داشتند. در آن زمان، بشکه‌های چوبی، صندوقچه‌ها، گلدان‌های سفالی، پوشش‌های چرمی، گونی و… به عنوان بسته بندی در نظر گرفته می‌شدند، تا از اقلامی که توسط کشتی و… حمل می‌شوند محافظت کنند.

اما به مرور نیاز کاربران و سلیقه آن‌ها تغییر کرد و با پیشرفت تکنولوژی تجهیزات جدیدی برای تولید بسته بندی‌های مختلف تولید شدند. با کمک این تجهیزات و تیم طراحی و تولید بسته بندی، این روزها کاغذ، مقوا، پلاستیک، شیشه، مواد فلزی و… برای تولید بسته بندی‌های زیبا، باکیفیت و در عین حال مقرون‌به‌صرفه استفاده می‌شوند.

با توجه به تغییرات ایجاد شده، بسته بندی‌ها دیگر فقط با هدف حفظ و نگه‌داری محصولات موقع حمل و نقل تولید نمی‌شوند. بلکه یک بسته بندی وظیفه جذب محصول و جلب‌توجه خریداران نیز بر عهده دارد.

مطالب مرتبط: سفارش بسته بندی مواد غذایی

همچنین بسته بندی‌های تولید شده مانند بسته بندی اقلام آرایشی بهداشتی، کفش و… که به صورت مداوم استفاده می‌شوند بهتر است قابل بازیافت باشند. با این روش می‌توانید محصولاتی را تهیه کنید که دوستدار محیط‌ زیست هستند و صدمه‌ای به حیات پاک و زندگی موجودات دیگر وارد نمی‌کنند.

نحوه انتخاب بسته بندی

با توجه به اینکه کاربرد بسته بندی‌ها برای محافظت از محصولات و افزایش فروش آن‌ها است، عوامل متعددی در انتخاب بسته بندی یک محصول تاثیرگذار هستند.

در حالت کلی، انتخاب بسته بندی‌ها به ماهیت محتویات بسته مانند وزن، ساختار و ابعاد، ارزش، ترکیبات فیزیکی، نحوه و شیوه‌ی نگهداری، مدت زمان انبارش، شرایط آب و هوایی، نحوه توزیع و حمل و نقل، نحوه‌ی چیدمان در قفسه‌ها بستگی دارد.

اهمیت بسته بندی برای خریدار

بسته بندی‌ها چه ارزشی را برای مشتریان ایجاد می‌کنند؟ در ادامه بخشی از ویژگی‌های انتخاب بسته بندی مناسب محصول برای مشتریان را جهت شناخت بیشتر ارائه کرده‌ایم.

اهمیت بسته بندی برای خریدار

قابلیت شناسایی محصول

بسته بندی مناسب و برچسب‌گذاری محصول به مشتریان این امکان را می‌دهد که به راحتی محصول مورد نظر را شناسایی کرده و آن را نسبت به سایر محصولات موجود متمایز کنند؛ بنابراین انتخاب و خرید محصول برای مشتریان ساده‌تر خواهد بود و نیاز به صرف زمان طولانی برای پیدا کردن آن ندارند.

از دیگر مواردی که به شناسایی بهتر محصولات توسط خریدار کمک میکند، لیبل یا برچسب است. اگر نمیدانید لیبل چیست میتوانید مقاله لینک شده را مطالعه کنید.

قابلیت استفاده بهتر

بسته بندی نقش مهمی در استفاده و مصرف راحت‌تر بعضی از محصولات توسط مصرف‌کنندگان دارد. از جمله اقلامی که بسته بندی مناسب مصرف آن را راحت‌تر کرده می‌توان به محصولات آرایشی و بهداشتی مانند شامپوها اشاره کرد.

ایمنی بیشتر در برابر آسیب

محصولاتی که در بسته بندی مناسب قرار می‌گیرند ایمنی بیشتری نسبت به سایر محصولات دارند. به عنوان مثال بسته بندی مناسب محصولات اسیدی مصرف‌کننده نهایی و افرادی که در حمل و نقل و توزیع آن دخیل هستند را از خطراتی مانند مسمومیت، سوختگی و… محافظت می‌کند.

انواع بسته بندی

قبل از انتخاب بسته بندی برای محصولاتتان باید انواع بسته بندی را نیز بشناسید. بسته بندی‌ها با توجه به کاربرد و هدفی که از تولید آن‌ها وجود دارد به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند؛ و در ادامه رایج‌ترین نمونه‌های بسته بندی‌ها را جهت شناخت بیشتر معرفی کرده‌ایم.

بسته بندی‌های دسته اول

بسته بندی‌های دسته اول به عنوان بسته بندی پایه یا مصرف‌کننده نیز شناخته می‌شوند. این بسته بندی‌ها با محصول ارتباط مستقیم دارند و برای شناسایی محصول، کسب اطلاعات درباره آن، کمک به مصرف‌کننده جهت استفاده محصول و… در نظر گرفته می‌شوند.

در تولید بسته بندی‌های دسته اول یا بسته بندی پایه، کاربرد و ظاهر بسته بندی مهم است. در واقع عناصر زیبایی استفاده شده برای محصول جنبه تبلیغاتی دارند و به تمایز محصول و فروش آن کمک می‌کنند.

چون مشتریان ابتدا بسته بندی محصول را مشاهده می‌کنند و جذب آن می‌شوند و سپس برای خرید آن تصمیم می‌گیرند. در واقع جذابیت بصری یک محصول به مشتریان ثابت می‌کند که تولیدکننده برای محصولش ارزش قائل بوده است و محصول کیفیت بالایی را نیز برای استفاده دارد.

البته بسته بندی اولیه نقش مهمی در محافظت از محصول در برابر آلودگی‌های محیطی و دست‌کاری آن نیز دارد؛ و از محصول بسته بندی شده تا رسیدن به دست مشتری محافظت می‌کند.

بسته بندی‌های دسته اول

بسته بندی‌های دسته دوم

دومین لایه بسته بندی به طور معمول در معرض دید مشتریان قرار ندارد. کاربرد اصلی این بسته بندی گروه‌بندی محصولات و مجزا کردن آن‌ها برای تحویل است. این بسته بندی‌های واحدهای کوچک‌تر محصول را در یک بسته بندی جدید قرار می‌دهند و آن‌ها را مجتمع می‌کنند.

با این کار مدیریت موجود بسته‌های اولیه ساده‌تر می‌شود؛ اما حذف این بسته تاثیری روی کیفیت و ویژگی‌های محصول نهایی ندارد. از جمله این بسته بندی‌ها می‌توان به جعبه‌های مقوایی که برای لوازم‌آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود اشاره کرد.

بسته بندی‌های دسته سوم

بسته بندی‌های سوم برای حمل محصولات و انتقال آن‌ها از یک نقطه به نقطه دیگر استفاده می‌شوند. هدف از تولید این بسته بندی‌ها حفظ بسته بندی‌های اولیه یا ثانویه در برابر آسیب‌های احتمالی است. این دسته برای جابجایی حجم بالایی از محصولات تولید می‌شوند.

بسته بندی‌های دسته سوم تحمل وزن بالایی دارند و از محصولات در برابر آسیب‌های احتمالی که در طول فرآیند حمل و نقل و… وجود دارند محافظت می‌کند. از جمله این بسته بندی‌ها می‌توان به کارتن‌های 5 لایه و 3 لایه اشاره کرد.

تاثیر بسته بندی در بازاریابی و فروش

فیلیپ کاتلر به عنوان یکی از اساتید مطرح دانش بازاریابی جهان و پدر بازاریابی مدرن شناخته می‌شود، بسته بندی را به عنوان فعالیتی تعریف می‌کند که با محافظت، صرفه‌جویی، راحتی و ملاحظات تبلیغاتی مرتبط است؛ بنابراین برندها برای مطرح شدن در بازار لازم است که به بسته بندی توجه ویژه‌ای داشته باشند؛ و از افراد متخصص در این زمینه که دانش و تجربه کافی در زمینه طراحی و بسته بندی دارند کمک بگیرند.

مطالب مرتبط: خرید کارتن با چاپ اختصاصی و سفارشی

استفاده از روش‌های مدرن بسته بندی برای تولیدکنندگان ارزش ایجاد می‌کند؛ و آن‌ها می‌توانند محصولاتشان را از رقبایشان متمایز کنند؛ بنابراین، هر چقدر بسته بندی که برای یک محصول در نظر گرفته می‌شود باکیفیت‌تر و جذاب‌تر باشد، هویت برند متمایزتر و قوی‌تر خواهد شد و خریداران بیشتری برای خرید محصول جذب می‌شوند. 

در واقع، بسته بندی مناسب به تنهایی برند سازی و تبلیغات محصولات را ممکن می‌کند و سهم بازار را برای فروش محصول بالا می‌برد.

با توجه به اینکه بسته بندی برای تصمیم‌گیری مشتریان و خرید اولیه و تکرار خرید آن‌ها در بازار امروزی نقش مهمی را بازی می‌کند، برندها مبلغ قابل توجهی را برای بسته بندی‌های جذاب و برند سازی در نظر می‌گیرند. گاهی این مبلغ از هزینه تبلیغات محصول هم بیشتر است. چون بسته بندی تکمیل زنجیره فروش یک محصول را برعهده دارد؛ و گام آخر تحویل محصول به مصرف‌کننده نهایی بر عهده این بخش است.

سخن پایانی

بسته بندی‌ها با هدف محافظت از محصولات، برند سازی آن‌ها و افزایش فروش محصول در نظر گرفته می‌شوند. برای انتخاب بسته بندی مناسب باید فرآیند طراحی و بسته بندی را بشناسید و به اصول تولید بسته بندی‌های تبلیغاتی مسلط باشید.

بهترین راهی که برای تولید بسته بندی مناسب و فروش بیشتر محصولاتتان پیش رو دارید، کمک گرفتن از مشاورین متخصص این حوزه است. کارشناسان آسان پک با وجود تخصص و تجربه بالایی که در این زمینه دارند می‌توانند جهت سفارش انواع بسته بندی و برآورد قیمت انواع کارتن بسته بندی نکات لازم را در اختیارتان قرار می‌دهند. جهت دریافت مشاوره درخصوص چاپ و بسته بندی با کارشناسان ما در تماس باشید.

سؤالات متداول + جواب

1) آیا بسته بندی در فروش محصولات مؤثر است؟

انتخاب بسته بندی مناسب باعث جلب‌توجه خریداران و برند سازی محصول شده و سهم فروش آن را در بازار افزایش می‌دهد.

2) بسته بندی چند نوع دارد؟

دسته بندی محصولات به طور کلی به سه دسته تقسیم می شود. بسته بندی دسته اول، بسته بندی دسته دوم و بسته بندی دسته سوم که با توجه به محصول و نیاز آن، بسته بندی یا بسته بندی‌های مناسب برای محصول تعریف و تولید می‌شوند.

اشتراک گذاری

آخرین ها

موضوعات

Categories