تماس با ما

چاپ افست چیست؟ کاربرد آن چیست؟

چاپ افست چیست؟
4.2/5 - (8 votes)

چاپ افست به عنوان یکی از رایج ترین تکنیک‌های چاپ شناخته می‌شود؛ و معمولاً در چاپ روزنامه، مجلات، بروشور و همچنین انواع بسته بندی های مقوایی از این روش چاپ استفاده می‌شود.

دلیل اصلی محبوبیت این روش برای چاپ، امکان استفاده از آن در چاپ و تولید محصولات با حجم بالا و در مدت زمان کم است. در واقع به کمک چاپ افست می‌توانید در بازه زمانی تولید محصولات نیازمند چاپ صرفه‌جویی کنید؛ و محصولاتی با بهترین کیفیت چاپ را در کوتاه‌ترین زمان ممکن آماده کنید.

در این مطلب اطلاعات کاملی درباره چاپ افست، مقایسه آن با دیگر روش‌های چاپ و مزایا و معایب آن را ارائه کرده‌ایم.

چاپ افست چیست؟

چاپ افست یکی از رایج ترین تکنیک‌های چاپ جهت چاپ محصولات با تیراژ بالا می‌باشند. ماشین‌های چاپ افست بر اساس دو معیار سایز چاپ و تعداد رنگ به انواع مختلف تقسیم می‌شوند.

.رایج ترین انواع ماشین چاپ افست بر اساس ابعاد چاپ:

  • ماشین هایی در ابعاد 70*50 سانتی متر که اصطلاحا به آنها ⅖ ورقی گفته می‌شود.
  • ماشین هایی در ابعاد 100*70 سانتی متر که اصطلاحا به آنها چاپ ⅘ ورقی گفته می‌شود.
  • ماشین هایی در ابعاد 120*80 سانتی متر که اصطلاحا به آنها 6/5 ورقی گفته می‌شود.

انواع چاپ افست

چاپ افست در دو نوع ارائه شده است:

چاپ افست تحت وب یا رول

در این روش ورودی دستگاه چاپ به جای کاغذهای برش خورده، رول کاغذ می‌باشد که مدام در حرکت است و طرح‌های مختلف روی آن چاپ می‌شود؛ و بعد از اتمام چاپ، کاغذ در ابعاد مناسب بریده شده و برای استفاده آماده می‌شود.

ماشین‌هایی که در این روش استفاده می‌شوند توانایی ارسال بیش از 3 هزار کاغذ در دقیقه را دارند؛ و چاپ افست تحت وب می‌تواند 8 هزار ورق یکسان در یک ساعت تولید کند.

این روش چاپ برای برندهایی مناسب است که نیاز به چاپ با تعداد بالا در کمترین زمان ممکن را دارند.

چاپ افست تخت

در این روش چاپ ورق‌های برش خورده به صورت جداگانه برای چاپ ارسال می‌شوند. به همین دلیل است که چاپ افست تخت برای سفارش‌های با حجم کمتر در نظر گرفته می‌شود. البته سرعت چاپ در این روش نسبت به سایر روش‌های چاپ سریع‌تر است و چاپ افست تخت نیز قابلیت چاپ 12 هزار تا 28 هزار ورق را دارد.

انواع چاپ افست

مزایای چاپ افست

چرا چاپ افست را برای چاپ طرح‌های مد نظرمان انتخاب کنیم؟ برای جواب دادن به این سؤال باید مزایای چاپ افست را بشناسید.

۱. وضوح و کیفیت بالای چاپ افست

در چاپ افست به جای تونر از جوهر استفاده می‌شود. به همین دلیل است که کیفیت و وضوحی که در چاپ افست دیده می‌شود نسبت به سایر روش‌های چاپ مانند چاپ دیجیتال بیشتر است.

۲. هزینه مقرون به صرفه چاپ افست

هزینه چاپ افست برای برندها و شرکت‌هایی که می‌خواهند سفارش انبوه چاپ را ثبت کنند بسیار مقرون به صرفه است؛ زیرا در این روش با افزایش تعداد سفارش‌های ثبت شده هزینه چاپ کاهش پیدا می‌کند.

۳. سرعت بالای چاپ افست

سرعت چاپ افست زیاد است و دستگاه افست می‌تواند بیشتر از 80 هزار نسخه از طرح را در طول مدت زمان کمتر از یک ساعت چاپ کند.

۴. انعطاف‌پذیری چاپ افست روی سطوح مختلف

از کاربردهای چاپ افست می‌توان به این موضوع اشاره کرد که، برای چاپ طرح مد نظرتان روی کاغذ، پارچه و پلاستیک می‌توانید از چاپ افست استفاده کنید. این روش چاپ انعطاف‌پذیری بالایی برای انتقال طرح‌ها روی سطوح مختلف دارد؛ و طرح انتخابی شما را با بالاترین کیفیت روی سطح مورد نظر چاپ می‌کند.

معایب چاپ افست

از جمله معایبی که چاپ افست دارد می‌توان به عدم‌تغییر اطلاعات ورودی دستگاه تا پایان دستور چاپ اشاره کرد. مشکلات دیگر این روش چاپ شامل زمان بر بودن فرآیند چاپ با توجه به زمان مورد نیاز جهت آماده سازی ملزومات چاپ می‌باشد.

انواع ماشین چاپ افست بر اساس تعداد رنگ

در این روش چاپ از ﻣﺪل رﻧﮓ CMYK اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽ‌ﺷﻮد به عبارتی ﻫﺮ رﻧﮓ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺟﺪاﮔﺎﻧﻪ و از طریق عبور کاغذ یا مقوا از هر برجک دستگاه روی آن ﭼﺎپ ﻣﯽ‌ﺷﻮد. در نتیجه ﻋﻤﻞ ﺗﺮﮐﯿﺐ رﻧﮓ ﺑﺮ روی ﮐﺎﻏﺬ ﺻﻮرت ﻣﯽﮔﯿﺮد. ماشین‌های چاپ افست بسته به تعداد برجک‌های رنگی که دارد در انواع تک رنگ، دو رنگ، چهار رنگ و حتی شش رنگ می‌باشند. هر یک از این ماشین ها کاربردهای متفاوتی دارند‌ برای مثال ماشین‌های تک رنگ مناسب ترین گزینه برای چاپ متن کتاب می‌باشند.

از دست ندهید: طراحی لیبل پشت چسب دار

فرآیند چاپ افست

در مرحله پیش از چاپ و در واحد موسوم به لیتوگرافی ابتدا فایل چاپی به چهار رنگ اصلی سازنده خود تقسیم می‌شوند. و سپس برای تصویر مربوط به هر رنگ یک زینک یا پلیت مجزا گرفته می‌شود. جنس سطح این ورق‌های آلومینیومی از ﻣـﻮادی ﭘﻮﺷـﺎﻧﯿﺪه ﺷﺪه اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ھﯿﭻ ﻋﻨﻮان ﻣﺮﻛﺐ ﭼﺎپ را ﺑﻪ ﺧﻮد ﺟﺬب ﻧﻤﯿﻜﻨﺪ. در ﻋﻮض ﺟﻨﺲ ﻣﻮاد ﭘﻠﯿﻤﺮی ﻛﻪ طﺮح مورد نظر جهت چاپ با آن روی ورق ها مشخص شده به شدت جاذب مرکب هستند. با بسته شدن این ورق ها به دور غلطک‌های چاپ عملیت چاپ به صورت غیر مستقیم روی سطح چاپ شونده انجام می‌شود.

تفاوت چاپ افست و چاپ فلکسو

چاپ افست و چاپ فلکسو دو تکنیک چاپ می‌باشند که بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. در واقع، هر دوی این روش‌ها برای چاپ باکیفیت استفاده می‌شوند و رنگ‌های مورد استفاده در آن‌ها چهار رنگ CMYK و همچنین رنگ‌های ساختگی است. با این وجود، در چاپ فلکسو قابلیت استفاده از انواع متفاوت جوهر همچون روغنی، UV و غیره وجود دارد.

اگر نیاز به چاپ روی سطوح غیر یکنواخت باشد، چاپ فلکسو گزینه مناسب‌تری خواهد بود. به عنوان مثال در کارتن سازی و ساخت انواع کارتن بسته بندی بهتر است که از چاپ فلکسو برای چاپ واضح و باکیفیت طرح استفاده شود؛ اما چاپ افست بیشتر برای سطوح صاف یا کاغذی استفاده می‌شود.

در تیراژهای پایین هزینه راه‌اندازی تکنیک چاپ و بسته بندی فلکسو نسبت به چاپ افست کمتر است.

تفاوت چاپ افست و چاپ دیجیتال

دو تکنیک چاپ افست و دیجیتال از روش‌های مورد استفاده جهت چاپ سطوح سلولزی همچون کاغذ و مقوا می‌باشند. همانطور که پیش از این گفته شد در چاپ افست جوهر به صورت غیر مستقیم و طی دو مرحله توسط زینک و سپس غلطک آنیلوکس روی سطح منتقل می‌شود. در حالی که در چاپ دیجیتال طرح به صورت مستقیم و بدون استفاده از هیچگونه ابزار واسطه ای روی سطح مورد نظر چاپ می‌گردد. این امر باعث می‌شود کیفیت خروجی چاپ در چاپ افست بسیار بالا تر از چاپ دیجیتال باشد.

مطالب مرتبط: اصول طراحی بسته بندی و جعبه های مختلف چیست؟

برعکس چاپ افست، چاپ دیجیتال گزینه ی مناسبی برای سفارشاتی با تیراژ پایین می‌باشد چرا که با توجه به ثابت بودن هزینه آن سفارش هایی با حجم بالا هزینه زیادی برای مشتری ایجاد خواهد کرد.

یکی دیگر از تفاوت‌های این دو تکنیک محدودیت رنگ‌های مورد استفاده در چاپ دیجیتال می‌باشد. در این نوع چاپ تنها رنگ‌های CMYK قابل استفاده هستند و طرح مورد نظر می‌تواند در یکی از دو حالت سیاه و سفید و یا حاوی چهار رنگ اصلی باشد؛ اما در چاپ افست امکان استفاده از رنگ‌های ساختگی (پنتون) نیز وجود دارد.

در نهایت چاپ دیجیتال را نمی‌توان برای چاپ روی سطوحی غیر از کاغذ استفاده کرد؛ در صورتی که چاپ افست تطبیق‌پذیری بیشتری با سطح چاپ دارد و امکان استفاده از این روش برای چاپ روی سطوح دیگر نیز از آن استفاده کرد.

سخن پایانی

نوع چاپ برای بسته‌بندی‌های مختلف با توجه به شرایط سفارش گذاری مشتری مشخص می‌شود. آسان پک یکی از بهترین کارخانه های بسته بندی در ایران است که در زمینه چاپ افست نیز فعالیت میکند. شما میتوانید برای ثبت سفارش انواع چاپ افست، انواع کارتن، جعبه و سفارش چاپ انواع لیبل پشت چسب دار رولی با تیم آسان پک در ارتباط باشید؛ و همچنین از تعرفه قیمت چاپ افست و قیمت سفارش گذاری انواع کارتن بسته بندی اطلاعات کسب کنید.

سؤالات متداول + جواب

1) در چاپ افست از چه رنگ‌هایی استفاده می‌شود؟

در دستگاه‌های چاپ افست بسته به نوع ماشین چاپ از نظر تعداد برجک‌های رنگ قابلیت استفاده از چهار رنگ اصلی CMYK و حتی رنگ‌های ساختگی وجود دارد.

2) آیا امکان چاپ طرح با تیراژ بالا در چاپ افست وجود دارد؟

در چاپ افست تحت وب امکان تولید بیش از 80 هزار سفارش در کمتر از یک ساعت وجود دارد.

اشتراک گذاری

آخرین ها

موضوعات

Categories