تماس با ما

مراحل تولید کارتن: بررسی قدم به قدم تولید کارتن در کارخانه کارتن سازی

بررسی قدم به قدم تولید کارتن در کارخانه کارتن سازی
4.5/5 - (2 votes)

نحوه تولید کارتن چیست و کارتن سازی چه مراحلی دارد؟ برای جواب دادن به این سؤال لازم است که ابتدا نحوه تولید کاغذ را بشناسید. سپس فرآیندی که کارخانه‌های کارتن سازی برای تبدیل کاغذ به شیت و سپس بسته بندی در نظر دارند را بررسی کنید، تا درباره نحوه تولید کارتن سه لایه و … اطلاعات به دست بیاورید.

در این مطلب، آسان پک نحوه تولید کارتن بسته بندی را جهت شناخت بیشتر ارائه کرده است. جهت کسب اطلاعات بیشتر انواع کارتن بسته بندی و استعلام قیمت کارتن با تیم متخصص و حرفه‌ای آسان پک در ارتباط باشید.

مراحل تولید کاغذ از چوب

برای تولید کاغذ، از چوب درختانی مانند کاج و صنوبر که الیاف نرم و بلندی دارند استفاده می‌شود. این چوب‌ها با وجود خاصیت کشسانی که دارند، بسیار مستحکم هستند پس از آماده‌سازی یک روکش صاف و یک دست برای کاغذ به وجود می‌آورند.

تولیدکنندگان چوبی که با شرکت‌های کارتن سازی همکاری می‌کنند از جنگل‌های پایدار مدیریت شده انتخاب می‌شوند؛ چون در این حالت، هر درختی که قطع شده با نمونه جدید جایگزین می‌شود، تا به حفظ اکوسیستم جنگل کمک کند.

در طول فرایند کاغذ سازی، پس از قطع درختان، تراشه‌های چوب ساخته می‌شود. سپس تراشه‌های چوب به خمیر تبدیل می‌شوند. این کار را می‌توان از طریق آسیاب کردن چوب یا پختن تراشه‌های چوب به روش شیمیایی انجام داد. 

کاغذ به دست آمده با توجه به نوع درخت استفاده شده رنگ متفاوتی خواهند داشت. به طور کلی این کاغذها به رنگ نقره‌ای یا رنگ قهوه‌ای روشن در دسترس هستند. به طور کلی، برای اکثر کاغذها، خمیر به همان رنگ اولیه باقی می‌ماند، اما برای مقوا می‌توان آن را طی فرایند خاصی سفید کرد.

مراحل کارتن سازی در کارخانه تولید کارتن

مراحل تولید کارتن در شرکت کارتن سازی‌های مختلف شباهت زیادی با هم دارد. البته با توجه به قوانین و ضوابط و تجهیزاتی که هر شرکت دارد، امکان تغییر در بعضی مراحل و کم یا زیاد شدن تعداد مراحل تولید کارتن وجود خواهد داشت.

در شرکت چاپ و بسته بندی آسان قزوین(آسان پک)، از خط تولید کارتن جهت تولید شیت های مورد نیاز برای تولید کارتن‌ها استفاده می‌شود در خط تولید کارتن این شرکت، به طور کلی دو محفظه تولید صفحات موج‌دار در طول خط تعبیه شده، که یکی از آن‌ها صفحات دارای شیار B یا E و دیگری صفحات شیاردار C را تولید می‌کند. بنابراین این خط تولید می‌تواند صفحات سه لایه یا 5 لایه با فلوت C، B، E و BC , CE تولید کند.

فرآیند تولید ورق‌های موج‌دار با غلتک‌های بزرگ صفحات مسطح و میانی آغاز می‌شود. صفحه میانی موج‌دار با کمک چسب طبیعی نشاسته به صفحات مسطح داخلی و خارجی چسبانده و سپس نشاسته در جعبه داغ و با به کار گیری هوای مرطوب گرم می‌شوند، تا اتصال میان صفحات موجدار و صفحات میانی و خارجی مسطح را تثبیت کنند. در ادامه صفحات در راستای طول مورد نظر برش خورده و سپس در عرض با چاقوی هم مرکز برش داده شده و در پشته‌ای ذخیره می‌شوند.

اگر با سوال نیم کارتن چیست و چه کاربردی دارد؟ مواجه شده اید و می‌خواهید درباره مراحل تولید این بسته بندی نیز اطلاعات کسب کنید، با تیم متخصص بسته بندی در ارتباط باشید.

مراحل کارتن سازی در کارخانه تولید کارتن

آشنایی با مکانیزم‌ها و تجهیزات فرایند کارتن سازی

تجهیزات و مکانیزم‌هایی که در کنار هم تکمیل کننده فرآیند ورق‌سازی کارتن‌های مختلف مانند کارتن 5 لایه هستند را در ادامه مورد بررسی قرار داده‌ایم.

1) استفاده از ماشین easy open

این ماشین برای ایجاد نوارهای Easy open روی کارتن بر روی خط ورق‌سازی تعبیه شده و عملیات مد نظر را موقع ساخت ورق انجام می‌دهد.

2) آشپزخانه چسب Glue kitchen

آشپزخانه چسب سیستمی است که چسب پایه‌ای نشاسته مورد نیاز فرآیند ورق‌سازی در آن تهیه شده و به صورت مکانیزه به خط ورق‌سازی انتقال پیدا می‌کند. مواد اولیه ساخت مایع چسب را پودر نشاسته ذرت، سود سوز آور، براکس و آب تشکیل می‌دهند. این موارد پس از حرارت دیدن به چسب مورد نظر برای تولید کارتن بسته بندی و ورق تبدیل خواهند شد.

3) دستگاه خردکن یا Shredder

دستگاه خردکن دستگاهی است که به وسیله آن بخشی از ضایعات و یا دورریزهای کاغذ و مقوا که توسط شبکه انتقال قابل حمل نیستند خرد شده و سپس از مجاری انتقال به پلی تلنیک منتقل می‌شوند.

4) دستگاه پرس پوشال

این دستگاه، ضایعات و دور ریزهای حاصل در جریان فرآیند کارتن سازی را از طریق شبکه کانال‌کشی موجود در کارخانه جمع‌آوری کرده و به صورت مکعب‌های پرس شده تحت عنوان عدل درمی‌آیند. عدل‌های تولید شده توسط کارخانه‌های کاغذسازی قابل بازیافت هستند و مجدداً می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

مرتبط بخوانید: سفارش کارتن حمل جوجه ۱ روزه

5) دستگاه غبارگیر

دستگاه غبارگیر ذرات گرد و غبار در هوای کارخانه را جمع‌آوری کرده و به صورت قطعات استوانه‌ای شکل کوچک فشرده می‌کند. این قطعات توسط کارخانه‌های کاغذسازی قابل بازیافت هستند.

6) انبار موقت ذخیره شیت

انبار موقت ذخیره شیت محوطه‌ای متشکل از 25 ردیف غلتک فلزی با عرض‌های مختلف متناسب با عرض ورق‌های قابل تولید است، که به عنوان انبار موقت نگهداری ورق‌های کارتن تولیدی استفاده می‌شود. بعد از سپری شدن مدت زمان مشخص و آماده شدن شیت‌ها، از آن‌ها جهت تولید کارتن با ساختارهای مختلف استفاده خواهد شد.

اشنایی با مکانیزم ساخت کارتن در کارخانه های کارتن سازی

دسته‌بندی کارتن‌های تولید شده در کارتن سازی

کارتن‌های تولید شده در کارخانه‌های کارتن سازی به دو دسته‌ی کلی کارتن‌های معمولی (آمریکایی) و کارتن‌های دایکاتی تقسیم می‌شود. در ادامه نکاتی که باید درباره این کارتن‌ها بدانید را ارائه کرده‌ایم.

مطالب مرتبط: سفارش کارتن زیره و رویه (تلسکوپی)

کارتن‌های معمولی (آمریکایی)

تولید کارتن‌های معمولی بدون نیاز به ساخت قالب انجام می‌شود. برای تولید کارتن‌های معمولی، شیت وارد دستگاه مربوط شده و خط تاهای تعریف شده بر روی شیت اعمال می‌شود. سپس در صورت نیاز به چاپ، طرحی که روی کلیشه تعریف شده است به صورت چاپ هم‌زمان بر روی کارتن چاپ می‌شود و فرایند کارتن سازی تکمیل خواهد شد.

مطالب مرتبط: انواع بسته بندی زعفران صادراتی

کارتن‌های دایکاتی

اگر نمیدانید کارتن دایکاتی چیست؟ باید بگوییم تولید کارتن‌های دایکاتی با توجه به نقشه‌ی کارتن قالب تخت یا مدور انجام می‌شود. در ساخت کارتن‌های دایکاتی، بعد از ورود شیت به دستگاه شیت توسط قالبی که بر اساس نقشه‌ی کارتن ساخته شده است برش می‌خورد. سپس در صورت نیاز به چاپ بر روی دستگاه بسته به نوع دستگاه دایکات و چاپ هم‌زمان انجام شده یا شیت کات خورده و جهت چاپ بر روی دستگاه دیگری بسته می‌شود.

سخن پایانی

کارتن یکی از اقلام بسته بندی پرمصرف است و کسب و کارهای زیادی از کارتن‌های مختلف برای بسته بندی محصولات خودشان استفاده می‌کنند. از جمله این موارد می‌توان به کارتن بستنی، کارتن پیتزا، کارتن محصولات فروشگاهی و… اشاره کرد. 

برای سفارش انواع بسته بندی باید درباره نحوه تولید کارتن، سینی/کفی کارتن و…اطلاعات داشته باشید، تا بهتر بتوانید درباره اینکه کدام کارتن برای محصولات مد نظرتان مناسب‌تر است تصمیم‌گیری کنید. کارشناسان آسان پک همواره در کنارتان هستند تا برای انتخاب بهترین بسته بندی‌ها کمکتان کنند. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع بسته بندی و سفارش آن با مشاورین آسان پک در ارتباط باشید.

سؤالات متداول+ جواب

1) تفاوت کارتن معمولی و دایکاتی در چیست؟

کارتن معمولی نیازی به قالب برای آماده‌سازی ندارد، اما برای کارتن‌های دایکاتی باید قالب تخت یا مدور آماده شود.

2) آیا سفارش انبوه کارتن مقرون به صرفه است؟

 با سفارش انبوه کارتن شانس این را خواهید داشت که یکبار فرآیند قالب‌سازی و طراحی نمونه را انجام دهید و مبلغ مشخص شده را برای تولید کارتن‌هایی که ممکن است در طول یک سال یا چند ماه استفاده شوند بپردازید.

اشتراک گذاری

آخرین ها

موضوعات

Categories