تماس با ما

گرماژ کاغذ و مقوا چیست؟ + نحوه محاسبه انواع گرماژ کاغذ و مقوا

گرماژ کاغذ و مقوا چیست؟
4.6/5 - (7 votes)

گرماژ کاغذ و مقوا چیست؟ اغلب کسانی که قصد دارند بسته‌بندی‌های مختلف را برای محصولات خودشان سفارش دهند این سؤال را مطرح می‌کنند. چون تولیدکنندگان و مشتریانی که نیاز به انواع بسته‌بندی‌ها دارند، اطلاعاتشان در زمینه مواد اولیه و ساختار بسته‌بندی‌ها محدودتر از کارخانه‌های تولیدکننده بسته‌بندی‌های کاغذی و مقوایی است.

در این مطلب، نکاتی که باید درباره گرماژ کاغذ و مقوا بدانید را ارائه کرده‌ایم. در صورتی که نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر درباره نحوه محاسبه انواع گرماژ کاغذ و مقوا دارید با تیم متخصص آسان پک در ارتباط باشید.

گرماژ کاغذ و مقوا چیست؟

گرماژ و وزن پایه در صنعت خمیر و کاغذ به چگالی سطح یک محصول کاغذی گفته می‌شود؛ یعنی جرم کاغذ در واحد سطح. در واقع، گرماژ کاغذ و مقوا به چگالی کاغذ و ضخامت ورق اشاره دارد. 

هر نوع کاغذ و مقوایی با توجه به ضخامت و چگالی که دارد دارای گرماژ مشخصی است. به عنوان مثال کارت‌های ویزیت شرکت‌ها باید مقاوم باشند، اما سربرگ‌هایی که برای آن‌ها تولید می‌شوند باید سبک در نظر گرفته شوند، تا بتوان به خوبی این اقلام را درون پاکت قرار داد.

به طور کلی، میزان گرماژ کاغذ باکیفیت آن رابطه مستقیم دارد و هر چقدر گرماژ کاغذ بیشتر باشد، کیفیت و استحکام و قیمت کاغذ نیز بیشتر خواهد بود.

نحوه محاسبه انواع گرماژ کاغذ و مقوا

واحد گرماژ g/m^2 است؛ اما gsm) grams per square meter ) به عنوان جایگزین رایج برای آن در نظر گرفته می‌شود.؛ یعنی کاغذ با گرماژ 50 به این معنی است که یک مترمربع از آن کاغذ دارای جرمی برابر 50 گرم است. 

استاندارد جهانی گرماژ استاندارد ایزو 536 (ISO 536) نیز به گرماژ کاغذ و مقوا مربوط می‌شود و طبق این استاندارد، گرماژ انواع مقواها و کاغذها به صورت زیر محاسبه خواهد شد.

گرماژ=(وزن (گرم))/(عرض (متر)*طول (متر))

اهمیت گرماژ کاغذ و مقوا

برای هر کاربردی گرماژ خاصی از کاغذ و مقوا در نظر گرفته می‌شود؛ بنابراین شناخت انواع گرماژ کاغذ و دانش کافی در این زمینه، با توجه به هر صنعتی که قرار است کاغذ برای آن استفاده شود مهم خواهد بود. چون انتخاب کاغذ مناسب با گرماژ درست می‌تواند در بیشتر شدن استحکام کار و بالا رفتن کیفیت آن موثر باشد. هم‌چنین با کسب اطلاعات کامل در این زمینه می‌توانید میزان ضایعات و هزینه‌های تولید کارتن بسته بندی را تا حد امکان کاهش دهید.

موقع انتخاب انواع کاغذ باید این موضوع را در نظر داشته باشید که وزن کاغذ به ضخامت کاغذ بستگی دارد؛ و هر چقدر ضخامت کاغذ بالاتر باشد، وزن و گرماژ آن بیشتر خواهد شد.

اهمیت گرماژ کاغذ و مقوا

انواع کاغذ و مقوا

مقوا یک لایه فشرده است که از چند کاغذ تشکیل شده و نسبت به کاغذهای معمولی استحکام و مقاومت بیشتری دارد. اگرچه تولید مقوا و کاغذ فرآیند مشابهی را دارند، با این وجود، مقوا در نمونه‌های مختلفی تولید می‌شود و هر کدام از مقواهای موجود در بازار دارای گرماژ های متفاوتی هستند. در ادامه شناخت گرماژ انواع کاغذ و مقوا، میزان گرماژی که مقواهای رایج دارند را جهت شناخت بیشتر بررسی کرده‌ایم.

1) مقوای بهداشتی دورو سفید

پشت این مقوا دارای یک روکش سفید بوده و زیبایی خاصی را برای بسته‌بندی‌های تولید شده به همراه دارد. مقوای پشت سفید نسبت به مقوای پشت طوسی بهداشتی‌تر است و بازیافتی نیست. این مقوا برای ساخت و تولید جعبه‌هایی استفاده می‌شود که درون جعبه قابل مشاهده بوده و لازم است که تمیز باشد، تا از نظر بصری بتواند مصرف کننده را جذب کند.

گرماژ این مقوا از 180 گرم تا 500 گرم متغیر بوده و بیشتر در صنایع دارویی، غذایی، آرایشی و بهداشتی، دخانیات و … کاربرد دارد.

2) مقوای پشت طوسی

پشت این مقوا طوسی بوده و سمت دیگر آن رنگ سفید دارد. مقوای پشت طوسی از مواد بازیافتی تولید می‌شود و قابل بازیافت است، بنابراین در صنایعی که بهداشتی بودن مقوا مهم است، این گزینه استفاده نمی‌شود. از جمله کاربردهای رایج استفاده از مقوای پشت طوسی می‌توان به تولید بسته‌بندی اسباب‌بازی، لوازم و قطعات الکترونیکی و خودرویی، جعبه کفش و… اشاره کرد.

گرماژ مناسب برای این مقوا 180 – 230-250-280-300-350-400-450-500 گرم است و با توجه به نوع به محصول و کالایی که داخل جعبه قرار می‌گیرد، وزن (گرماژ) مقوا مشخص می‌شود.

انواع کاغذ و مقوا

3) مقوای پشت سفید

همان مقوای پشت طوسی می باشد که با رنگ سفید به جهت افزایش زیبایی مقوا و کار تولیدی پوشانده شده است. بنابراین ماهیت این مقوا بازیافتی است و بهداشتی نمی باشد. 

4) مقوای گلاسه

بافت این مقوا در هر دو طرف یکسان است و برای محصولاتی که وزن پایینی دارند مانند چاپ بسته بندی دارو و کارتن بسته بندی چای کیسه‌ای استفاده می‌شود. این مقوا به دلیل انعطاف‌پذیری و بافت نرمی که دارد در صنایع بسته‌بندی کمتر از سایر نمونه‌ها استفاده می‌شود. گرماژ این مقوا 200 تا 300 گرم بوده و قابل بازیافت است.

سخن پایانی

عنصر اصلی تشکیل دهنده بسته‌بندی‌های متنوع کاغذ و مقوا است. با توجه به اینکه مقوا از چه نوع کاغذی ساخته شده، مقدار گرماژی که برای آن در نظر گرفته می‌شود متفاوت خواهد بود. در این مطلب آسان پک به طور کلی انواع گرماژ کاغذ و مقوا را ارائه کرده است. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره کاربرد، اهمیت و استانداردهای گرماژ مقوا و سفارش کارتن بسته‌بندی با تیم آسان پک در ارتباط باشید.

سؤالات متداول+ جواب

1) کاربرد مقوای پشت طوسی چیست؟

مقوای پشت طوسی برای تولید بسته‌بندی اسباب‌بازی، لوازم و قطعات الکترونیکی و خودرویی، جعبه کفش و… استفاده می‌شود.

2) استاندارد گرماژ مقوا چیست؟

در این مطلب آسان پک استاندارد کاغذ و مقوا ارائه کرده است.

اشتراک گذاری

آخرین ها

موضوعات

Categories