تماس با ما

بسته بندی مقوایی: بررسی انواع و مزایای استفاده از آنها

مقایسه معایب و مزایای بسته بندی مقوایی و پلاستیکی
4.3/5 - (7 votes)

جهت بسته بندی محصولات مختلف، برندها می‌توانند اقلام مد نظرشان را در جعبه‌های حاوی ترکیبات پلاستیکی، فلزی، مقوایی و… با توجه به معیارهایی که دارند بسته بندی کرده و به بازار عرضه کنند.

در این مقاله قصد داریم تفاوت‌های دو نوع بسته بندی پرکاربرد را برای شناخت بهتر آن‌ها و انتخاب بهترین روش بسته بندی اقلام مختلف بررسی کنیم. درصورتیکه هنوز نمیدانید بسته بندی چیست و چه تاثیری در فروش محصولات متنوع دارد، مقاله لینک شده از بلاگ آسان پک را از دست ندهید.

بسته بندی مقوایی

با افزایش آگاهی جوامع از تاثیرات مخرب بسته‌بندی‌های پلاستیکی بر محیط زیست، امروزه برندها و مصرف‌کنندگان بیش از پیش به استفاده از بسته‌بندی‌های سازگار با محیط‌ زیست اهمیت می‌دهند.

در این راستا استفاده از بسته بندی های تجدیدپذیر همچون بسته بندی های سلولزی بسیار مورد استقبال تولیدکنندگان قرار گرفته است.

انواع بسته بندی مقوایی

بسته بندی های مقوایی بعلت محبوبیت زیادی که دارند در انواع مختلفی تولید میشوند که در ادامه ۳ مورد از انواع بسته بندی مقوایی لیست شده است:

  • جعبه های تا شونده
  • جعبه های ایستاده
  • جعبه های تخت سینی شکل

معایب بسته بندی های مقوایی

بسته بندی محصولات در جعبه‌های مقوایی مشکلاتی مانند آسیب دیدن جعبه‌ها به خاطر رطوبت محیطی، دوام کمتر جعبه‌ها به خاطر بدنه ضعیف آن‌ها، چرخه بازیافت محدود جعبه‌ها یا جنگل زدایی را به همراه دارد. 

با این وجود این جعبه‌ها نسبت به نمونه های پلاستیکی خطرات زیست محیطی کمتری دارند و شانس برندها را برای فروش افزایش می‌دهند. در ادامه مزیت‌های استفاده از جعبه های مقوایی را ارائه کرده‌ایم.

مزایای بسته بندی های مقوایی

از جمله مزایای بسته بندی مقوایی و استفاده از این بسته بندی‌ها جهت عرضه اقلام مختلف به بازار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بسته بندی مقوایی

۱. تجدید پذیر بودن مقوا

 مقوا از کاغذ ساخته می شود که یکی از عناصر تجدید پذیر در طبیعت است. با این وجود، شرکت‌های تولید کننده جعبه‌های مقوایی با کمک تجهیزات مدرن و به روزی که دارند این جعبه‌ها را به نحوی تولید می‌کنند که اثرات زیست‌محیطی بسیار کمی نسبت به گذشته داشته باشند. 

بنابراین از جمله ویژگی انواع بسته بندی از نوع مقوایی می‌توان به تجدید پذیر بودن این محصولات و سازگاری آن‌ها با محیط زیست اشاره کرد.

۲. قابل بازیافت بودن

هیچ محصولی به اندازه کاغذ و مقوا قابل بازیافت نیست؛ بنابراین استفاده از بسته بندی‌های مقوایی این امکان را فراهم می‌کند که بسته‌ها پس از استفاده شدن به راحتی قابل بازیافت باشند و به نحو دیگری مورد استفاده قرار بگیرند؛ بنابراین دیگر نگرانی از بابت رها شدن حجم انبوه پلاستیک در محیط و ایجاد آلودگی‌های زیست‌محیطی برای برندها و مصرف کنندگان وجود نخواهد داشت.

مرتبط بخوانید: انواع مقوا برای جعبه سازی کدامند؟

۳. کاهش مواد مصرفی برای تولید بسته‌ بندی های سلولزی

در تولید بسته بندی‌های کاغذی از مواد اولیه به صورت بهینه استفاده می‌شود؛ و این موضوع یکی از نکات مهم در مورد بسته بندی مقوایی است که باید برندها به آن توجه داشته باشند؛ زیرا هر برندی می‌توانند طبق وزن محصول، نوع محصول و ابعاد محصولی که قصد بسته بندی آن را دارد، جعبه مقوایی را سفارش دهد. با این شرایط، هر محصولی در بهترین بسته بندی برای عرضه قرار می‌گیرد و مقوای کمتری برای ساخت جعبه استفاده می‌شود.

۴. انبارش بهتر و سرعت تولید بالاتر 

بسته بندی‌های مقوایی در تمامی مراحل از تولید، انبارش، توزیع و حتی چیدمان در قفسه‌های فروشگاهی بهینه‌ترین حالت را برای برندها فراهم می‌کنند؛ و این محصولات با بیشترین سرعت، کمترین ضایعات و کمترین مواد اولیه تولید می‌شوند.

همچنین برای ارسال محصولات درون این جعبه‌ها می‌توانید استفاده حداکثری از فضای ماشین های حمل را داشته باشید.

۵. شانس فروش بیشتر

با وجود طراحی استاندارد این بسته بندی ها امکان چیدمان بهتر آن‌ها در قفسه فروشگاه‌ها وجود دارد؛ و برندها شانس این را دارند که تعداد محصول بیشتری در قفسه‌ها قرار داده و محصولات بیشتری را به فروش برسانند.

درصورتی که تمایل دارید یک بسته بندی منحصر به فرد و با رنگ و لعابی جذاب تر داشته باشید میتوانید صفحه کارتن لمینت وبسایت ما را نیز مشاهده کنید. همچنین میتوانید جهت طراحی استاندارد بسته بندی های خود، به صفحه نکات کاربردی اصول طراحی بسته بندی جهت فروش بیشتر در وبسایت ما مراجعه کنید.

بسته بندی پلاستیکی

در سال 1907 میلادی پلاستیک برای اولین بار تولید شد و پس از آن با گذشت زمان و ایجاد تغییراتی در ترکیباتش در سال 1950 میلادی به محبوبیت رسید. همانطور که میدانید برای تولید پلاستیک از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌شود؛ و این موضوع باعث شده که پلاستیک تجدید ناپذیر باشد. 

به طور تخمینی حدود 4 درصد از نفت کل جهان برای تولید اقلام پلاستیکی مختلف استفاده می‌شود؛ و این موضوع نشان می‌دهد که پلاستیک تا چه اندازه روی محیط زیست و زندگی انسان‌ها تاثیرگذار می باشد.

مزایای بسته بندی‌های پلاستیکی

از جمله مهم‌ترین مزایای بسته بندی‌های پلاستیکی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ارزان بودن
  • ماندگاری طولانی
  • سبک بودن
  • انعطاف‌پذیری مناسب

معایب بسته بندی‌های پلاستیکی

اگرچه بسته بندی‌های پلاستیک کم‌هزینه و سبک هستند و در نمونه‌های مختلفی برای بسته بندی اقلام مختلف تولید می‌شوند؛ اما استفاده از پلاستیک معایب متعددی به همراه دارد. از جمله این معایب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

آلودگی زیست‌محیطی ناشی از تولید کربن

تولید پلاستیک باعث آزادسازی مقادیر زیادی دی‌ اکسید کربن می‌شود و این موضوع آلودگی زیست‌محیطی را به همراه خواهد داشت؛ بنابراین اگر برندها به تولید بسته بندی مقوایی توجه نشان ندهند و به خاطر ماندگاری و ارزان بودن پلاستیک به سراغ آن بروند، تهدید بزرگی برای حیات موجودات روی زمین به وجود خواهد آمد.

بازیافت ناپذیر بودن

با وجود اینکه اغلب تولید کنندگان پلاستیک در جهان سعی دارند که این محصولات را بازیافت کرده و اثرات زیست‌محیطی ناشی از تولید انبوه پلاستیک را کاهش دهند؛ اما تحقیقات نشان می‌دهد که بیشتر از 91 درصد از پلاستیک‌های تولید شده در جهان هرگز بازیافت نشده‌اند!

ماندگاری طولانی و تجدید ناپذیر بودن

یک تکه پلاستیک ممکن است تا هزاران سال در طبیعت باقی بماند و هرگز تجزیه نشود؛ بنابراین در صورتی که پلاستیک‌ها در چرخه بازیافت قرار نگیرند صدمات زیست‌محیطی جبران‌ناپذیری برای جهان به همراه خواهند داشت. وجود پلاستیک در خاک می تواند به مرور زمان باعث غیرقابل استفاده شدن آن جهت رشد و پرورش گیاهان و در نتیجه ایجاد صدمه به پوشش گیاهی و کشاورزی شود. مسمومیت و مرگ گونه های جانوری ناشی از مصرف پلاستیک های رها شده در طبیعت یکی دیگر از مضرات استفاده از این نوع بسته بندی می باشد.

سخن پایانی

برای محافظت از محیط زیست لازم است که برندها محصولاتشان را در جعبه‌هایی که قابل بازیافت هستند بسته بندی کرده و به بازار عرضه کنند. 

بسته بندی های مقوایی در سایزهای مختلف تولید می‌شوند و برای بسته بندی اقلام تولید شده توسط برندهای بزرگ و کوچک گزینه مناسبی هستند؛ زیرا چاپ روی این جعبه‌ها با بهترین کیفیت انجام می‌شود و محصولاتی که در جعبه‌های مقوایی هستند مورد توجه مشتریان بیشتری قرار می‌گیرند. همچنین این بسته‌ها قابل بازیافت هستند و مانند پلاستیک اثرات مخرب جبران‌ناپذیری از خودشان به جا نمی‌گذارند.

آسان پک امکان چاپ انبوه جعبه‌های مقوایی را برای برندهای مختلف فراهم کرده است. جهت سفارش و استعلام قیمت چاپ انواع جعبه مقوایی با ابعاد و چاپ مد نظرتان با تیم آسان پک در ارتباط باشید.

سؤالات متداول + جواب

1) مهم‌ترین مزیت بسته مقوایی نسبت به بسته پلاستیکی چیست؟

قابل بازیافت بودن و تجزیه‌پذیر بودن بسته‌های مقوایی را می‌توان از مزایای مهم این بسته بندی‌ها در نظر گرفت.

2) آیا امکان بهینه‌سازی تولید بسته‌های مقوایی وجود دارد؟

بسته‌های مقوایی را می‌توانید با توجه به نوع محصولات و ابعادی که دارد، نحوه انبارش محصول و توزیع محصول در نمونه‌های مختلف سفارش دهید.

اشتراک گذاری

آخرین ها

موضوعات

Categories