تماس با ما

طراحی بسته بندی چه اصولی دارد؟ بررسی مهمترین اصول طراحی بسته بندی

اصول طراحی بسته بندی موفق
4.7/5 - (4 votes)

سهم بسته بندی در فروش محصولات و برند سازی انکارناپذیر است. چون با پیشرفت تکنولوژی و تحولاتی که در جهان رخ داده، بازاریابی محصولات نیز تحت تأثیر قرار گرفته؛ و تولیدکنندگان برای حضور در بازارهای رقابتی و افزایش فروششان باید این موضوع را مد نظر قرار دهند.

برای برندسازی حرفه‌ای و فروش بیشتر یک محصول در بازارهای داخلی و بین‌المللی، لازم است که با نکات کلیدی و اصول طراحی بسته بندی موفق آشنا باشید.

نکات مهم و اساسی در طراحی بسته بندی

در ادامه آسان پک مهم‌ترین نکاتی که جهت تولید بسته بندی‌های کاربردی و مؤثر در بازار فروش وجود دارد را جهت شناخت بیشتر ارائه کرده است.

1) صداقت داشتن در طراحی بسته بندی

یکی از اصول بسته بندی موفق صادق بودن تولیدکننده برای فروش محصولات است؛ یعنی تصویر محصول، اندازه آن و اطلاعاتی که روی بسته بندی درج شده باید با محصول واقعی مطابقت داشته باشد. در غیر این صورت مشتری احساس می‌کند که به خاطر زیبا بودن و جذابیت بسته بندی فریب خورده و محصولی که بی‌کیفیت، کمتر از حد واقعی یا بدمزه و… است خریده است. 

این موضوع باعث می‌شود که برند نزد مشتری بدنام شود و حتی با وجود تغییرات اساسی در محصولاتش نتواند سهم فروش از دست رفته خودش را جبران کند.

از دست ندهید: قیمت کارتن حمل جوجه ۱ روزه

2) شناخت مشتریان محصول

بعضی از تولیدکنندگان تصور می‌کنند که صرفاً داشتن یک طراحی زیبا برای بسته بندی کافی است! در صورتی که موقع طراحی بسته بندی باید مخاطبان محصول و سلایق و علایق آن‌ها لحاظ شود. درواقع قبل از انجام طراحی و بسته بندی باید به سوالاتی مانند آیا مخاطبان و خریداران محصول افرادی خاص و با ویژگی‌های خاص هستند؟، آیا محصولات برای رده سنی خاصی تولید می‌شوند؟ آیا محصولات تولید شده افراد با فرهنگ‌های متفاوت و خاصی را هدف قرار می‌دهند؟ جنسیت کسانی که محصول برای آن‌ها تولید شده چیست و… پاسخ دهید.

چون انواع بسته بندی با هدف جلب‌توجه مخاطبان هدف و ترغیب آن‌ها به خرید تولید می‌شود و باید بتواند نیازها و خواسته‌های مشتریان را برآورده کند. 

شناخت مشتریان محصول

جهت طراحی و چاپ لیبل پشت چسب دار و بسته بندی سازگار با نیازها و سلایق مشتریان هر محصول پیشنهاد می‌کنیم از افراد متخصص در زمینه طراحی و بسته بندی مانند تیم آسان پک کمک بگیرید.

3) کیفیت بسته بندی

با وجود اینکه ظاهر بسته بندی و خلاقانه بودن آن باعث جلب‌توجه مشتریان محصول می‌شود، اما کیفیت بسته بندی نیز در انتخاب محصول مهم است. 

در واقع اگر چاپ بسته بندی نامرغوب باشد، رنگ‌های انتخاب شده برای بسته بندی تیره باشد و فونت‌ها و نوشته‌های درج شده روی بسته بندی ناخوانا باشند، برند و محصول برای مشتریان زیر سؤال می‌رود و در انتخاب و خرید آن تردید پیدا می‌کنند. بنابراین، برای بسته بندی موفق یک محصول باید به ساختار بسته بندی‌ها نیز توجه داشته باشید.

مطالب مرتبط: سفارش جعبه کیبوردی

4) پیروی از یک الگوی خاص در ساختار بسته بندی

اغلب برندها چند محصول را در کنار هم به فروش می‌رسانند و سعی می‌کنند سهم فروش خودشان را در بازار افزایش دهند. برای اینکه مشتریان به راحتی بتوانند محصولات یک برند را پیدا کنند و طراحی محصول در ذهن آن‌ها به یک اثر ماندگار تبدیل شود، لازم است که از یک الگوی مشخص در فرم بسته بندی‌ها، انتخاب رنگ بسته بندی‌ها و… استفاده کنید.

از دست ندهید: سفارش کارتن با چاپ اختصاصی

با این الگو می‌توانید برندتان را در ذهن مشتریان ماندگار کنید. همچنین با توجه به مشتریان سریع‌تر می‌توانند محصولاتتان را پیدا کنند، شانس این را دارید که سهم فروش خودتان را در بازار افزایش دهید.

5) طراحی و تولید بسته بندی هماهنگ با محصول

مشتری در نگاه اول به بسته بندی محصول باید محتویات آن را بشناسند؛ بنابراین هماهنگی محصول و طراحی و بسته بندی آن مهم است؛ یعنی در صورتی که محصول شوینده یا بهداشتی است، نباید بسته بندی تداعی‌کننده خوراکی بودن یا خوشمزه بودن آن باشد.

طراحی و تولید بسته بندی هماهنگ با محصول

6) طرح بسته بندی با توجه به هویت برند

طراحی یک بسته بندی نشان‌دهنده چهره و هویت یک برند است. برای طراحی بسته بندی باید این موضوع را در نظر داشته باشید که پیام برند به درستی به مشتریان منتقل شود و ارتباط خوبی بین برند و مشتری وجود داشته باشد. چون در صورت عدم برقراری این ارتباط ممکن است مشتریان برندهای دیگر را به اشتباه به جای برند مورد نظر بشناسند؛ و محصولات آن را تهیه کنند.

برای ماندگاری چهره و هویت برند در ذهن مشتریان باید لوگو، رنگ برند، شعار برند و… به بهترین نحو روی بسته بندی‌ها به نمایش گذاشته شود. چون تنها در صورت ماندگاری برند در ذهن مشتریان است که افزایش فروش آن تضمین می‌شود.

7) مشتری پسند بودن طراحی و بسته بندی

برای طراحی و بسته بندی هر محصول باید درک درستی از مصرف کنندگان نهایی محصول داشته باشید. در واقع طراحی باید به نحوی انجام شود که بسته بندی ارتباط مناسبی با مشتری برقرار کند. 

به عنوان مثال طراحی و بسته بندی که برای شامپوی کودکان در نظر گرفته شده نمی‌تواند گزینه مناسبی برای بزرگ‌سالان باشد.

8) طراحی خلاقانه بسته بندی

خلاقیت یکی از مهم‌ترین عناصر در طراحی بسته بندی موفق است. چون بسته بندی‌های دارای طراحی خلاقانه در بین سایر برندها برجسته‌تر نشان داده می‌شوند و مشتریان در نگاه اول به سمت این محصولات جذب می‌شوند.

بنابراین خلاقیت را می‌توان به عنوان یکی از اصول مهم موفقیت محصولات در شلف‌های فروشگاه و افزایش فروش آن‌ها در نظر گرفت.

9) چند منظوره بودن طراحی و بسته بندی

طراحی و بسته بندی باید با اهداف مختلفی انجام شود. یکی از این اهداف محافظت از محصول و دیده شدن آن توسط مشتریان هدف است. 

همچنین باید موقع تولید بسته بندی و طراحی آن به نحوه استفاده مشتری از آن نیز توجه شود. چون بسته بندی‌هایی که قابل حمل هستند، راحت باز می‌شوند و امکان استفاده مجدد از آن‌ها وجود دارد برای مشتریان ارزش بیشتری دارند.

10) متریال انتخاب شده برای بسته بندی

برای داشتن یک بسته بندی موفق لازم است که برند تولیدکننده محصولات به کیفیت بالای بسته بندی‌ها، مقاومت آن‌ها در برابر تغییرات شرایط جوی و رطوبت، محافظت از محصول در برابر نور و… توجه داشته باشند. 

همچنین بسته بندی انتخابی باید دوست دار محیط‌ زیست باشد. چون بازیافت پذیر بودن محصول مانع از ماندگاری طولانی‌مدت آن در طبیعت و به خطر افتادن زندگی موجودات دریایی، حیوانات و… می‌شود.

متریال انتخاب شده برای بسته بندی

سخن پایانی

تولیدکنندگان برای افزایش سهم فروش محصولاتشان در بازار لازم است که ابتدا روی کیفیت محصول تمرکز کنند. سپس باید بسته بندی را برای محصول در نظر بگیرند که اطلاعات لازم برای خرید را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. 

البته زیبایی بسته بندی نیز باید حتماً مورد توجه قرار بگیرد، تا بسته بندی بتواند توجه خریداران را جلب کند؛ و به یک اثر برجسته و متفاوت در شلف‌های فروشگاه‌ها تبدیل شود.

جهت داشتن یک بسته بندی موفق می‌توانید از تیم متخصص و حرفه‌ای آسان پک کمک بگیرید. مشاورین آسان پک نکاتی که باعث متمایز شدن یک بسته بندی و برند سازی بهتر محصول می‌شوند را برای طراحی و بسته بندی در نظر می‌گیرند؛ و به تولیدکنندگان برای فروش بیشتر در بازارهای داخلی و خارجی کمک می‌کنند.

سؤالات متداول+ جواب

1) ویژگی‌های یک بسته بندی موفق چیست؟

تناسب با محصول، بهداشتی بودن، داشتن سایز مناسب، داشتن رنگ‌بندی و چاپ باکیفیت و استفاده از متریال مناسب برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک بسته بندی موفق به شمار می‌روند.

2) طراحی و تولید بسته بندی محصول چند مرحله دارد؟

با توجه به نوع محصول و ویژگی‌های ارائه شده توسط مشتری، مراحل طراحی و تولید یک بسته بندی متغیر خواهد بود

اشتراک گذاری

آخرین ها

موضوعات

Categories