تماس با ما

چاپ جعبه دارو و انواع بسته بندی دارویی و بهداشتی با کیفیت بالا

بسته بندی دارویی
4.5/5 - (15 votes)

معمولاً از بسته بندی برای محافظت از کالا پس از تولید و از زمان بسته بندی تا رسیدن به دست مشتری و مصرف کننده نهایی استفاده می‌شود. همچنین می‌توان از بسته بندی به عنوان فضایی تاثیرگذار جهت نمایش پیام‌های تبلیغاتی برندها استفاده کرد. طراحی و تولید بسته بندی دارو اندکی با سایر بسته بندی‌ها متفاوت است. 

دلیل آن هم نکاتی است که باید طی فرایند تولید آن در نظر گرفته شود. عدم توجه به این نکات باعث می‌شود تا کار بسته بندی با مشکلات متفاوتی مواجه شود. در این مطلب قصد داریم در خصوص مهم ترین نکات بسته بندی دارویی و موارد مربوط به آن صحبت کنیم. تا انتها با ما همراه باشید.

مهم ترین نکات بسته بندی دارویی

یکی از مهم ترین نکاتی که باید در بسته بندی دارو به آن توجه شود، حفظ بهداشت است. آلوده شدن داروها می‌تواند باعث بروز مشکلات بسیاری شود. اما این تنها نکته مهم در این خصوص نیست. موارد دیگری نیز وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کرد. از مهم ترین نکات بسته بندی دارویی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • طراحی و ساخت جعبه بسته بندی دارو باید کاملاً مطابق با استانداردهای ملی و بین المللی باشد.
  • در طراحی جعبه دارو باید به نمایش هشدارهای لازم و مهم با رنگ خاص و مشخص توجه داشت.
  • برخی از داروها برای افراد نابینا و کم بینا تولید می‌شوند. به همین دلیل باید روی بسته بندی این داروها از فونت بریل استفاده کرد.
  • جعبه بسته بندی دارو را باید به گونه‌ ای طراحی کرد که بتوان هنگام بسته بندی اطلاعات مهمی مانند تاریخ تولید و انقضا را روی آن درج کرد.
  • جعبه برخی داروها باید پلمپ باشد. به همین دلیل باید روی آن‌ها از مواردی مانند برچسب اصالت کالا یا برچسب‌های حرارتی استفاده کرد.
  • سایز جعبه باید با استانداردهای اعلام شده یکی باشد. همچنین این بسته بندی باید به صورت بهینه باشد تا بتواند باعث بهبود روند بسته بندی و افزایش راحتی در حمل و نقل و نگهداری در داروخانه‌ها شود.
  • از اشکال و علائم مشخص کننده به درستی روی جعبه استفاده شود.
  • ساختار بسته بندی داروها به ویژه داروهای خاص باید به گونه‌ای باشد که استفاده از آن‌ها برای کودکان آسان نباشد.
  • با توجه به الزام بهداشتی بودن فرآیند تولید بسته بندی های دارویی، فرآیند تولید بسته بندی دارویی باید کاملاً اتوماتیک و بدون دخالت دست باشد.

طراحی بسته بندی دارو

باید بدانید که در فرایند ساخت دارو، طراحی بسته بندی دارو را نیز در نظر می‌گیرند. همان‌طور که گفتیم، یکی از مهم ترین نکات در بسته بندی دارو، حفظ سلامت و عدم آلوده شدن داروهاست. 

به همین دلیل شرکت‌های دارویی نمی‌توانند از هر نوع بسته بندی برای داروهای خود استفاده کنند. با توجه به این که داروها به طور مستقیم با سلامت افراد ارتباط دارند، به همین دلیل باید سالم و به دور از آلودگی به دست مصرف کنندگان برسند که بسته بندی نقش بسزایی در این امر دارد.

به همین دلیل شرکت‌های تولید کننده دارو بهتر است جعبه‌های داروهای متفاوت خود را از مجموعه‌های معتبر تهیه کنند. از دیگر مواردی که باید در بسته بندی دارو در نظر داشت، ثابت ماندن رنگ روی بسته بندی و استفاده از رنگ‌هایی است که در صنعت دارو برای مشخص کردن داروها تعیین می‌شوند. بخش مهمی از اعتبار و هویت برندهای دارویی به استفاده درست از رنگ‌ها، لوگو، کیفیت چاپ و بسته بندی بستگی دارد. 

یکی از بهترین نوع بسته بندی هایی که قابلیت طراحی بالایی دارد کارتن لمینت است که میتوانید در مجموعه آسان پک نسبت به سفارش عمده انواع کارتن لمینت اقدام کنید.

طراحی بسته بندی دارو

چاپ جعبه دارو

هنگام چاپ جعبه مقوایی دارو باید به برخی نکات توجه کرد. بی توجهی به این نکات می‌تواند کار را با مشکلاتی مواجه کند. مهم‌ ترین نکاتی که در زمان چاپ جعبه دارویی باید به آن توجه شود، عبارتند از:

  • برای چاپ بسته بندی دارو باید مراحل متفاوتی مانند طراحی، نمونه گیری و چاپ اولیه انجام شود. داروها تنوع بالایی دارند و به همین دلیل تولید جعبه‌های آن‌ها نیز در سایزها و اندازه‌های متفاوت و با تنوع بالا انجام می‌شود. نکته ‌ای که در این میان اهمیت دارد، طراحی درست با اندازه مناسب و استفاده از اصول طراحی و بسته بندی داروهاست.
  • در زمان چاپ روی جعبه دارو توجه داشته باشید که باید برخی اطلاعات را به زبان فارسی و انگلیسی روی جعبه چاپ کرد.

روش‌های چاپ روی جعبه دارو

به طور کلی روش‌های چاپ را باید به دو دسته تقسیم کرد. این روش ها عبارتند از:

1- چاپ غیر مسطح و مستقیم 

در این شیوه چاپ منظور از غیر مسطح، سطح چاپ کننده است. از تکنیک‌های چاپ غیر مسطح و مستقیم می‌توان به تکنیک چاپ فلکسو اشاره کرد.

2- چاپ مسطح و غیر مستقیم

سطح چاپ کننده در این شیوه چاپ مسطح بوده و فرایند چاپ از طریق واسط صورت میگیرد. از تکنیک‌های چاپ مسطح و غیر مستقیم می‌توان به تکنیک چاپ افست اشاره کرد.

این روزها از روش چاپ افست به میزان بسیار زیادی استفاده می شود. بسیاری از کتاب ها، مجله ها، بروشورها، کاتالوگ ها، پوسترها و بسیاری از موارد دیگر را که قرار است روی کاغذ و مقوا و با تیراژ بالا چاپ شوند، با استفاده از چاپ افست چاپ می کنند. حداقل تیراژ در این نوع چاپ بر اساس ساختار و ابعاد بسته بندی تعیین می شود. در مجموعه آسان پک از تکنیک چاپ افست برای چاپ روی بسته بندی های مقوایی استفاده می شود.

چاپ جعبه دارویی

انواع بسته بندی دارو

داروها در شکل‌ها و انواع متفاوتی مانند شربت، قرص، آمپول، کپسول و موارد دیگر تولید می‌شوند. به همین دلیل بسته بندی داروها با یکدیگر متفاوت است. از مهم ترین انواع بسته بندی دارو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- ظروف شیشه‌ای

2- ظروف پلاستیکی

3- بسته بندی سلولزی(مقوایی)

بسته بندی دارو ایرانی و خارجی

بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که کیفیت داروهای ساخت ایران بسیار بالاست. اما هنوز هم افراد زیادی دوست دارند که داروهای خارجی را تهیه کنند. یکی از مهم ترین مواردی که باعث بروز این مورد شده است، تفاوت بسته بندی دارو ایرانی و خارجی است. 

بسته بندی داروهای خارجی، معمولاً جذاب‌تر از بسته بندی داروهای مشابهی است که در ایران تولید و بسته بندی شده است. همین امر سبب شده تا افراد به دلیل مشاهده بسته بندی داروهای خارجی، نسبت به خرید آن‌ها علاقه بیشتری نشان دهند. 

بسته بندی دارو ایرانی و خارجی

سفارش انواع بسته بندی دارو با کیفیت

در بسته بندی دارو توجه به آلوده نشدن دارو را باید مهم‌ ترین نکته دانست. پس از آن توجه به مواردی مانند اندازه مناسب، طراحی اصولی، موارد مربوط به بازاریابی و برخی موارد دیگر در اولویت دوم قرار می‌گیرند. برای این که بتوان بسته بندی دارو را به بهترین شکل انجام داد باید از مجموعه‌های معتبر و با کیفیت مانند آسان پک، یکی از بهترین کارخانه های کارتن سازی و بسته بندی در ایران استفاده کرد تا با مشکلات ناشی از بسته بندی غیر اصولی مواجه نشد.

سوالات متداول

1- مهم‌ترین نکات در بسته بندی دارو چیست؟

بسته بندی دارو باید با توجه به اصول، قوانین و استانداردهای ملی و بین‌المللی باشد. همچنین توجه به نکاتی مانند استفاده از رنگ‌های درست، توجه به انبارداری در داروخانه‌ها و چاپ اطلاعات مناسب روی آن‌ها را نباید فراموش کرد.

2- چند نوع بسته بندی دارویی داریم؟

داروها انواع متفاوتی دارد و به همین دلیل بسته بندی دارویی نیز متنوع است. از مهم ‌ترین بسته بندی دارویی می‌توان به بسته بندی شیشه ‌ای، پلاستیکی و سلولزی اشاره کرد.

 3- در چاپ جعبه دارو باید به چه نکاتی توجه شود؟

سایز و اندازه دارو، قیمت بسته بندی، کیفیت و جذابیت از مهم ‌ترین نکاتی است که باید در هنگام چاپ جعبه دارو به آن‌ها توجه شود.

اشتراک گذاری

آخرین ها

موضوعات

Categories