تماس با ما

چاپ لیبل دیجیتال: چرا باید از آن استفاده کنیم؟

چاپ دیجیتال لیبل چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟
4.6/5 - (7 votes)

پیشرفت تکنولوژی موجب تولید تجهیزات جدیدی شده که صنعت چاپ و بسته بندی را نیز تحت تاثیر قرار داده است. تجهیزات جدیدی که برای چاپ و بسته بندی عرضه شده می‌تواند سرعت چاپ را تا حد قابل توجهی بهبود دهند؛ و تولیدکنندگان محصولات مختلف می‌توانند نمونه اولیه چاپ را برای امتحان کردن روی محصولاتشان سریع‌تر دریافت کنند.

یکی از روش‌های چاپ که این روزها در صنعت‌های مختلفی مانند تولید کاتالوگ، بروشور، بنرهای تبلیغاتی و حتی چاپ لیبل مورد استفاده قرار می‌گیرد چاپ دیجیتال است. در این مطلب آسان پک چاپ دیجیتال لیبل و مزایا و معایب آن را جهت شناخت بیشتر مورد بررسی قرار داده است.

چاپ لیبل دیجیتال چیست؟

چاپ دیجیتال یکی از روش‌های نوین ابداع شده در صنعت چاپ است که برای چاپ طرح انتخابی به صورت مستقیم از رایانه روی محصول نهایی استفاده می‌شود. در واقع برای چاپ طرح‌های انتخاب شده کاتالوگ‌ها، بروشورها و حتی چاپ روی لیوان و تی‌شرت‌های متنوع، چاپ دیجیتال جایگزین روش‌های سنتی مانند لیتوگرافی و فلکسو گرافی شده است.

در چاپ دیجیتال تصویر طراحی شده با نرم‌افزارهای گرافیکی مانند فتوشاپ و کورل با فرمت‌های pdf،psd و… به سمت چاپگر فرستاده می‌شود؛ و دستگاه چاپ طرح را روی محصول چاپ می‌کند.

با وجود ساختاری که برای چاپ طرح روی محصول توسط چاپ دیجیتال در نظر گرفته شده، این روش چاپ نیاز به مراحل آماده‌سازی ندارد. همچنین،  با توجه به محدود بودن جزییات چاپ، بهترین انتخاب برای چاپ در تیراژ پایین محسوب می‌شود.

مطالب مرتبط: مراحل تولید کارتن چیست؟

دلیل انتخاب چاپ لیبل دیجیتال

مشتریان برای تولید لیبل نیاز به نمونه‌های آماده شده برای امتحان کردن روی محصول نهایی و بررسی نتایج استفاده از لیبل تولید شده دارند. سفارش چاپ لیبل دیجیتال این امکان را برای تولیدکنندگان مختلف فراهم کرده است که چاپ دیجیتال برچسب را با بالاترین کیفیت، در سریع‌ترین زمان ممکن و با بهترین هزینه انجام دهند.

مطالب مرتبط: لیبل چیست؟

به دلیل عدم نیاز به آماده سازی صفحات در چاپ دیجیتال، تولید این لیبل مقرون‌به‌صرفه خواهد بود. همچنین، با کمک تجهیزات چاپ دیجیتال، این امکان برای تولیدکنندگان فراهم شده که چاپ دیجیتال لیبل پشت چسب‌دار را با پوشش‌های رنگی متنوع با مناسب‌ترین هزینه و بهترین کیفیت انجام دهند. سپس رول‌های لیبل چاپ شده را روی محصولاتشان امتحان کنند و در نهایت سفارش انبوه چاپ لیبل را ثبت کنند.

تفاوت چاپ دیجیتال با سایر روش‌های چاپی

تفاوت اصلی چاپ دیجیتال با سایر روش‌های چاپی مثل لیتوگرافی، چاپ افست و … عدم استفاده از پلیت‌های (کلیشه‌های) چاپ است. در نتیجه، مراحل آماده‌سازی پیش از چاپ در این روش سریع‌تر از و ارزان‌تر از سایر گزینه‌ها تمام می‌شود.

رنگ‌هایی که در طرح به کار رفته‌اند توسط رنگ‌های پنتون شناسایی شده و بعد توسط فرآیند الکتروفوتوگرافی در چاپ دیجیتال روی سطح مورد نظر چاپ می‌شوند. با توجه به رنگ‌های استفاده شده در این روش چاپ، در هر دور چاپ لیبل، کیفیت تصویر و متن به خاطر عدم وجود پلیت (کلیشه) متفاوت است. در صورتی که در چاپ لیبل فلکسو (فلکسوگرافی)، به خاطر استفاده از کلیشه طرح چاپ شده کیفیت یکسانی در سری‌های مختلف چاپ دارد.

با وجود مراحل پیش از چاپ در چاپ فلکسو، امکان چاپ لیبل در تعداد بالا وجود دارد. همچنین در چاپ فلکسو چاپ لمینت، فویل کوبی و وارنیش لیبل امکان‌پذیر است. در صورتی که چاپ دیجیتال تنها برای تولید رول لیبل دیجیتال کم تیراژ یا لیبل دیجیتال متغیر که نیاز به چاپ تعداد محدودی از لیبل برای ارزیابی دارد انتخاب مناسبی خواهد بود.

تفاوت چاپ دیجیتال با سایر روش‌های چاپی

مزایای استفاده از چاپ دیجیتال برای تولید لیبل

برای سفارش تولید لیبل لازم است که تولیدکنندگان مزایای استفاده از چاپ دیجیتال برای تولید لیبل‌های متنوع را بشناسند. با شناخت این مزایا تصمیم‌گیری درباره تعداد سفارش گذاری لیبل برای مشتریان ساده‌تر خواهد بود.

  • امکان چاپ لیبل در کمترین زمان و با بالاترین سرعت
  • چاپ باکیفیت بی‌نظیر و بسیار مناسب لیبل‌ها
  • امکان چاپ لیبل در هر حجمی و با سرمایه محدود
  • صرفه‌جویی در هزینه و منابع در نظر گرفته شده برای تولید لیبل
  • فرایند چاپ پایدارتر نسبت به روش‌های سنتی چاپ و تولید ضایعات کمتر
  • امکان ایجاد تغییرات در طراحی و چاپ لیبل پشت چسب دار رولی و تغییر داده‌های اولیه
  • حذف شدن هزینه تولید صفحات چاپی و کاهش هزینه چاپ لیبل
  • مناسب بودن برای چاپ با کیفیت طرح روی سطوح گوناگون
  • صرفه‌جویی در هزینه نیروی انسانی
  • دوستدار محیط‌زیست بودن چاپ دیجیتال
  • عدم محدودیت رنگ و تیراژ
  • سهولت کار با دستگاه چاپ
  • امکان چاپ شماره‌ سریال متغیر برای لیبل‌ها به درخواست مشتری
  • امکان چاپ رول لیبل جهت تست خطوط تولید

معایب چاپ دیجیتال لیبل

با وجود تمام مزایایی که برای چاپ دیجیتال لیبل ارائه شده، این روش چاپ سریع و باکیفیت معایب خاص خودش را نیز دارد. از جمله معایب چاپ دیجیتال لیبل می‌توان به مواد زیر اشاره کرد.

  • محدودیت انتخاب گرماژ کاغذ
  • بالا رفتن هزینه چاپ با افزایش تعداد لیبلهای درخواستی
  • افت کیفیت چاپ و تغییر رنگ لیبل‌ها در مدت طولانی
  • محدودیت در چاپ لیبل برای محصولات دارای شرایط نگه‌داری خاص

معایب چاپ دیجیتال لیبل

سخن پایانی

چاپ دیجیتال لیبل این امکان را تولیدکنندگان محصولات متنوع فراهم می‌کند که، کیفیت لیبل طراحی شده برای محصولاتشان را مورد ارزیابی قرار دهد، سپس تغییرات لازم را روی لیبل لحاظ کرده و آن را برای چاپ عمده سفارش دهند.

در واقع تولیدکنندگان و سفارش دهندگان لیبل با استفاده از این روش چاپ می‌توانند سفارش گذاری محدودی برای لیبل مد نظرشان انجام دهند، سپس لیبل را باکیفیت مد نظرشان تولید کرده و آن را آزمایش کنند.

با توجه به سرعت‌بالای چاپ دیجیتال لیبل و هزینه پایین آن، این گزینه برای تولید لیبل‌های اولیه و آزمایشی به صرفه خواهد بود. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت چاپ لیبل دیجیتال با تیم آسان پک در ارتباط باشید.

سوالات متداول+ جواب

1) آیا چاپ لیبل دیجیتال مقرون‌به‌صرفه است؟

با توجه به اینکه در چاپ دیجیتال لیبل امکان سفارش گذاری لیبل در حجم دلخواه وجود دارد و چاپ دیجیتال مراحل آماده‌سازی ندارد، هزینه تولید لیبل به تعداد محدود به صرفه خواهد بود.

2) آیا کیفیت چاپ دیجیتال لیبل مناسب است؟

لیبل‌های تولید شده با چاپ دیجیتال کیفیت و رنگ‌بندی مناسبی دارند؛ اما این کیفیت به مرور زمان افت می‌کند و لیبل دیگر مانند روزهای اول زیبا و جذاب نخواهد بود. افت کیفیت لیبل می‌تواند موجب ناخوانایی داده‌های درج شده روی آن نیز شود.

اشتراک گذاری

آخرین ها

موضوعات

Categories