تماس با ما

لیبل چیست؟ کاربرد و مزایای برچسب‌ها

لیبل چیست؟
5/5 - (1 vote)

برچسب چیست و چرا از لیبل‌ها برای متمایز شدن محصولات استفاده می‌شود؟ بسته‌بندی یکی از مهم‌ترین بخش‌های جذاب شدن یک محصول است و در صنایع مختلف از آن استفاده می‌شود.

رنگ‌های شاد و طرح‌های گرافیکی مختلفی که روی بسته‌بندی‌هایی مانند انواع لیبل پشت چسب دار درج می‌شوند، نقش مهمی در هویت دادن به یک محصول و جلب‌توجه مشتریان به سمت آن دارند. چون برچسب‌ها در بسته‌بندی اولین نقطه توجه مشتریان به سمت محصول هستند و همیشه در ذهن آن‌ها می‌مانند.

در این مطلب آسان پک، درباره اینکه لیبل چیست و کاربرد انواع لیبل نکاتی که باید بدانید را ارائه کرده‌ است. جهت سفارش انواع لیبل‌های مختلف با تیم متخصص و حرفه‌ای آسان پک در ارتباط باشید.

لیبل چیست؟

برچسب یا لیبل عنصری از برند سازی است و امکان شناسایی محصولات مختلف را فراهم می‌کند. در واقع لیبل‌ها یک نوع اطلاعات چاپی هستند که از طریق چسباندن آن‌ها روی مظروف، اطلاعات محصول و نحوه استفاده از آن در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. از جمله اطلاعات که روی لیبل درج می‌شوند می‌توان به اطلاعات سازنده محصول، تاریخ ساخت، تاریخ انقضا، مواد تشکیل دهنده و نحوه استفاده از محصول اشاره کرد.

برچسب‌ها باید به تعهدات قانونی پایبند بوده و در بسیاری موارد برای لیبل های دارویی و غذایی مطابقت با قوانین سازمان غذا و دارو الزامی است به طور مثال در مواد غذایی، درج سیب سلامت روی لیبل محصول ضروری خواهد بود.

چرا لیبل در تبلیغات مهم است؟

برچسب زدن نقش مهمی در بازاریابی و تبلیغات یک محصول دارد؛ زیرا این برچسب‌ها هستند که توجه مخاطبان را به خودشان جلب می‌کنند و داده‌های لازم درباره نحوه استفاده از محصول و… در اختیار فرد قرار می‌دهند.

همچنین، از طریق برچسب روی محصول می‌توانید نحوه نگه‌داری و حمل و نقل آن را متوجه شده و درباره وجود و مواد تشکیل دهنده محصول اطلاعات کسب کنیم. به طور مثال مواد شیمیایی مضر در یک محصول و دور نگه داشتن آن از دسترس کودکان و ……

اهمیت استفاده از لیبل‌ها

برچسب حاوی اطلاعات کلی و جامع درباره یک محصول هستند و روی ظرف، بسته‌بندی یا خود محصول چسبانده می‌شوند، و نکاتی را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد که به تصمیم خرید آن‌ها کمک کرده، یا در بهبود تجربه استفاده از محصول توسط مشتریان تاثیرگذار است.

  به عنوان مثال، چاپ لیبل پشت چسب دار با طرح پسته، بادام و… و چسباندن آن روی یک محصول می‌تواند نشان دهنده این باشد که محصول مورد نظر حاوی آجیل است و نباید توسط افرادی که به آجیل حساسیت دارند مصرف شود.

 نوع و میزان اطلاعاتی که باید توسط یک برچسب ارائه شود، توسط قوانین مربوطه کنترل می‌شود. برچسب‌ها معمولاً شامل نحوه مراقبت و استفاده از محصول، دستورالعمل‌ها یا پیشنهاد‌های مواد تشکیل دهنده یا اطلاعات تغذیه‌ای، گارانتی محصول، نام و آدرس سازنده، بیانیه وزن فروش، تاریخ تولید و تاریخ انقضا و هشدارها هستند.

موقع سفارش انواع برچسب برای بسته‌بندی مصرف‌کننده باید این موضوع را در نظر داشته باشید، نمادهایی برای گواهینامه‌های محصول، علائم تجاری و برخی الزامات و نمادها برای برقراری ارتباط با جنبه‌های استفاده مصرف‌کننده و ایمنی نیز باید روی محصولات درج شوند.

دلایل استفاده از برچسب‌ها

استفاده از برچسب‌ها به دلایل مختلفی انجام می‌شود و برای سفارش طراحی انواع برچسب باید حتماً مواردی که قرار است روی لیبل‌ها درج شود را مشخص کنید. از جمله مواردی که تولیدکنندگان را برای تولید انبوه لیبل ترغیب می‌کند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • توصیف محصول و محتوای درون بسته‌بندی
  • شناسایی محصول یا نام تجاری
  • امکان درجه‌بندی محصول
  • کمک در تبلیغ محصولات
  • ارائه اطلاعات مورد نیاز قانونی درباره هر محصول مانند درج علائم هشدار دهنده «سیگار برای سلامتی مضر است» روی بسته سیگار یا درج عبارت‌های سمی و خطرناک روی محصولات شیمیایی

دلایل استفاده از برچسب‌ها

معرفی انواع برچسب و کاربرد هرکدام

لیبل‌ها از نظر کاربرد و متریال به چند دسته تقسیم می‌شوند که در ادامه آن‌ها را جهت شناخت بیشتر معرفی کرده‌ایم.

1) بارکدها

بارکدها رمزگذاری‌هایی هستند که با کمک دستگاه‌های بارکد خوان می‌توان آن‌ها را رمزگشایی کرد. این دستگاه این اطلاعات بارکد را از طریق الگوریتم تصویری به نوشتار تبدیل می‌کند. لیبل بارکد به طور معمول دارای سایز‌های کوچکی است و کاربران می‌توانند آن را بر روی هر محصولی به راحتی بچسبانند. البته امکان چاپ لیبل بارکد در ابعاد سفارشی‌سازی شده نیز وجود دارد.

2) لیبل‌های کاغذی

لیبل کاغذی رایج‌ترین و ارزان‌ترین لیبل موجود در صنعت بسته بندی است. این لیبل‌ها انواع مختلفی دارند و از جمله آن‌ها می‌توان به لیبل گلاسه، نیمه گلاسه و مات اشاره کرد. لیبل کاغذی در همه صنایع به ویژه بسته‌بندی محصولات، صنایع پوشاک، دارو، نساجی و مواد غذایی و خودرو استفاده می‌شوند.

از معایب لیبل‌های کاغذی می‌توان آسیب‌پذیری بالای آن در برابر پاره شدن و مقاومت پایین در برابر رطوبت محیط مرطوب و در تماس مستقیم با انواع مواد شیمیایی اشاره کرد.

3) لیبل صدفی

لیبل صدفی یک نوع برچسب یا لیبل پشت چسب‌دار محسوب می‌شود که سطحی براق و صیقلی دارد. این نوع از لیبل‌ها از ماده اولیه پلی‌پروپیلن ساخته می‌شوند که نوعی ماده پلاستیکی است و به دلیل وجود این ماده در ساختار لیبل‌های صدفی، این برچسب‌ها بسیار مقاوم هستند و به راحتی پاره و یا خراب نمی‌شوند. لیبل صدفی در مقابل سرما و گرما و رطوبت نیز مقاومت بسیار خوبی دارد.

این برچسب به دو صورت مات و براق در بازار وجود دارد و قیمت لیبل صدفی از لیبل‌های معمولی کاغذی بیشتر است؛ اما دوام و مقاومت و ظاهر بهتری دارند.

4) لیبل متالایز

لیبل متالایز به طور معمول به رنگ نقره‌ای بوده و مشابه ورق‌های فویل آلومینیومی است. این لیبل‌ها به دو صورت فیلم و کاغذ مورد استفاده قرار می‌گیرند و مقاومت بالایی در برابر پاره شدن دارند. البته موقع خرید لیبل متالایز باید این موضوع را در نظر داشته باشید، با وجود اینکه لیبل متالایز کاغذ مانند متالایز فیلم ظاهر براق و شفافی دارد، اما مقاومت چندانی در برابر پاره شدن نشان نمی‌دهد.

از لیبل‌های متالایز به طور معمول در صنعت مواد غذایی مانند تولید انواع ماءالشعیر و نوشابه، صنایع بهداشتی و آرایشی، محصولات صوتی و تصویری، قطعات صنعتی و خودرویی و لوازم خانگی استفاده می‌شود.

لیبل متالایز

5) لیبل‌های شفاف

لیبل‌های شیشه‌ای، یا ترنسپرنت یکی دیگر از انواع لیبل‌های پشت چسب‌دار است. به طور معمول لیبل‌های شیشه را با پلی استر شفاف یا متریالی تهیه می‌کنند که دو طرف آن را بتوان مشاهده کرد. البته استفاده از این ترکیبات در ماندگاری و استحکام بالای لیبل نیز موثر هستند.

این نمونه از لیبل‌ها هزینه معقولی دارند و بسیار مقرون به صرفه تمام می‌شوند. لیبل‌های شیشه‌ای نیز مانند لیبل‌های متالایز دارای خاصیت ضد آب بوده و مقاومت بالایی را در برابر رطوبت از خودشان نشان می‌دهند.

6) لیبل‌های ضد آب

لیبل‌های ضد آب برای محصولاتی در نظر گرفته می‌شوند که در محیط مرطوب قرار دارند. این نوع لیبل‌ها ماندگاری و دوام بالایی دارند و چسب آن به راحتی از بین نمی‌رود.

با توجه به متریال و ساختار لیبل‌های ضد آب، این برچسب‌ها در دماهای متفاوت مقاومت مناسبی را از خود نشان می‌دهند و لوگو، طراحی و نوشته‌های آن، به صورت خوانا باقی می‌ماند. همچنین، این لیبل‌ها در برابر آب، خش خوردگی و پاره شدن مقاومت بالایی دارند و محصولاتی که در شرایط خاص نگه داری می‌شوند را می‌توان با کمک این لیبل‌ها بسته‌بندی کرد.

7) لیبل پشت چسب‌دار دو یا چند لایه

لیبل‌های پشت چسب دار دو لایه یا چند روی ظرف‌های مختلف محصولات چسبانده می‌شوند. رویه برچسب نیز بیشتر از جنس کاغذ، فیلم پلیمری، فویل آلومینیوم یا سطح سلولزی است. زیره هم معمولاً از جنس کاغذ، پلی استر یا استرو پلی‌پروپیلن در نظر گرفته می‌شود. رویه‌های از جنس فیلم پلیمری می‌توانند شفاف، مات، براق، متالیز، سفید یا رنگی باشند.

برای لایه رویه و لایه زیره لیبل پشت چسب‌دار از انواع چسب‌های پایه آب، پایه حلالی، گرما ذوب، UV و غیره که هر کدام از آن‌ها کاربرد ویژه‌ای دارند استفاده می‌شود. از مزایا لیبل پشت چسب دار چند لایه می‌توان به کیفیت و استقامت بالای آن در برابر کشیدگی و پاره شدن یا رطوبت اشاره کرد.

نحوه لیبل چسبانی با فناوری IML) in mold labeling)

از جمله روش‌های لیبل چسبانی می‌توان به استفاده از فناوری IML(in mold labeling) روی ظروف پلاستیکی اشاره کرد. ظروف پلیمری تولید شده با این روش نسبت به بقیه ظروف ایمنی بیشتری در برابر جعل دارند.

در این روش، لیبل‌های چاپ شده اغلب روی فیلم‌های پلیمری پلی‌پروپیلن را پس از دایکات در اشکال معین در دستگاه تزریق پلاستیک و قبل از تزریق مواد مذاب پلاستیکی در داخل قالب به کمک القای بار الکتریکی یا مکش توسط ربات جایگذاری می‌کنند. سپس با تزریق مواد به داخل قالب، لیبل یا ظرف پلاستیکی یک تکه می‌شوند.

چاپ افست، فلکسو، گراور و دیجیتال از تکنیک‌های مورد استفاده در چاپ لیبلهای IML هستند و می‌توان متناسب با تیراژ از هر یک از آن‌ها استفاده کرد. همچنین می‌توان پس از چاپ، از پوشش وزنی مناسب برای تماس ایمن با مواد غذایی و ظرف یا لیبل استفاده کرد

سخن پایانی

لیبل‌ها دارای نمونه‌های متنوعی هستند و هدف کلی از تولید آن‌ها معرفی محصولات و ارائه اطلاعات درباره نحوه مصرف حمل و… آن‌ها است. برای اینکه درباره تفاوت بین لیبل رول و لیبل شیت اطلاعات کسب کنید، با تیم متخصص آسان پک در ارتباط باشید. تیم آسان پک پس از ارزیابی نیازمندی‌های مشتریان قیمت چاپ لیبل را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند.

سؤالات متداول+ جواب

1) لیبل پشت چسب دار چیست؟

لیبل پشت چسب دار، برچسبی است که روی محصولات مختلف چسبانده می‌شود و اطلاعات لازم درباره آن‌ها را در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهد. این لیبل‌ها دارای مقاومت بالایی در برابر رطوبت و… هستند و می‌توان از آن‌ها برای مواد غذایی، محصولات آرایشی بهداشتی و… استفاده کرد.

2) برای سفارش لیبل باید چه مواردی را مد نظر قرار دهیم؟

موقع سفارش انواع لیبل‌ها حتماً باید به نوع محصولاتتان و شرایط نگهداری آن‌ها توجه کنید.

اشتراک گذاری

آخرین ها

موضوعات

Categories