تماس با ما

لیست انواع مقوا برای جعبه سازی + نکات مهم درباره آن‌ها

لیست انواع مقوا برای جعبه سازی + نکات مهم درباره آن‌ها
5/5 - (1 vote)

مقوا یکی از ارکان مهم بسته بندی بوده و انواع مقواها با توجه به کیفیت ساخت و مواد اولیه‌ای که برای آن‌ها انتخاب شده در محصولات مختلف چاپی استفاده می‌شوند. از جمله مقواهای رایج مورد استفاده در صنعت چاپ و بسته بندی می‌توان به مقوای پشت طوسی، مقوای پشت سفید، مقوای ایندربورد و مقوای گلاسه اشاره کرد.

همان‌طور که لازم است انواع کارتن را برای سفارش کارتن بسته بندی بشناسید، جهت تهیه جعبه‌های مقوایی نیز شناخت انواع مقواها و نحوه چاپ جعبه مقوایی ضروری خواهد بود.

در این مطلب آسان پک، انواع مقواهای مورد استفاده در صنعت چاپ و بسته بندی را جهت شناخت بیشتر معرفی کرده‌ایم.

مقوا چیست؟

مقوا یک ماده ضخیم مبتنی بر کاغذ بوده و به طور کلی ضخیم‌تر از کاغذ (معمولاً بیش از 0.30 میلی‌متر) است. از ویژگی‌های خاص مقوا می‌توان به مانند انعطاف‌پذیری و استحکام بالای آن اشاره کرد.

معرفی انواع مقوا

در ادامه انواع مقوا برای جعبه سازی و بسته بندی را معرفی کرده‌ایم، تا موقع سفارش بسته بندی‌های مختلف بهتر بتوانید برای انتخاب مقوا تصمیم‌گیری کنید.

1) مقوای پشت طوسی – Gray back paper

مقوای پشت طوسی یکی از انواع مقواهای بازیافتی محسوب می‌شود. این مقوا با گرماژهای مختلف 230، 250، 280 ، 300 ، 350  گرم با یک طرف سفید و طرف دیگر طوسی موجود است. گرماژ مقوای پشت طوسی معمولاً بر اساس سفارش مشتری و وزن محصولات داخل جعبه و پارامترهای دیگر مشخص می‌شود. 

این نوع مقوا در صنایع چاپ و بسته بندی بسیار پر کاربرد است و قابل بازیافت بودن این نوع مقوا باعث شده برای محیط‌زیست به عنوان محصولی پایدار شناخته شود.

مقوای پشت طوسی به طور معمول در بسته‌بندی مواد غذایی مانند جعبه غلات، کالاهای خانگی و لوازم الکترونیکی، بسته بندی محصولات دارویی و آرایشی و بهداشتی، بسته بندی اسباب‌بازی و …. استفاده می‌شود.

2) مقوای پشت سفید

یکی دیگر از رایج‌ترین مقواها که در صنایع چاپ و بسته بندی استفاده می‌شود مقوای پشت سفید نام دارد. این مقوا با گرماژ مختلف ۲۳۰، ۲۵۰، ۲۸۰، ۳۰۰، ۳۵۰، ۴۰۰ و ۵۰۰ موجود است. 

هرچه لایه رویی مقوای پشت سفید ضخیم‌تر باشد، مقوا مرغوب‌تر خواهد بود. مقوای پشت سفید نسبت به مقوای پشت طوسی مقاوم‌تر، براق‌تر نیز هست و ظاهر جذاب‌تری برای بسته بندی ایجاد می‌کند.

از ویژگی‌های بارز مقوای پشت سفید می‌توان به چاپ با کیفیت بالا اشاره کرد. این مقوا برای تولید جعبه‌هایی در صنوف بهداشتی، پزشکی و غذایی استفاده می‌شود. همچنین این بسته بندی در صنایع شوینده و بهداشتی مانند تولید انواع پودر مورد نیز کاربرد دارد.

مقوای پشت سفید

3) مقوای ایندربورد یا ایندل بورد – Ivory board paper 

مقوای ایندربورد یا FBB از جمله مقواهایی است که مورد تایید وزارت بهداشت بوده و در تولید جعبه های مصرفی در زمینه های مواد غذایی خاص، آرایشی – بهداشتی و محصولات دارویی و سفارش‌هایی با کیفیت بالا جایگاه ویژه‌ای دارد. هر دو طرف این مقواها سفید است و انعطاف‌پذیری بالای آن مانع از شکستگی یا ترک‌خوردگی مقوا می‌شود.

از دست ندهید: معرفی انواع بسته بندی زعفران

معمولاً گرماژ مقواهای ایندربورد موجود در بازار ۱۸۰ گرم، ۲۳۰ گرم، ۲۵۰ گرم، ۲۸۰ گرم، ۳۰۰ گرم، ۳۵۰ گرم، ۴۰۰ گرم و ۴۵۰ گرم است. از ویژگی‌های بارز این نوع مقوا می‌توان به کیفیت بالای تولید، براق بودن، سختی مقوا و استحکام بسیار بالاتر آن نسبت به انواع دیگر مقواهای موجود در بازار اشاره کرد.

4) مقوای گلاسه – Glossy cardboard

مقوای گلاسه به کاغذی دارای پوشش دورو و با کیفیت بالا و کمی سنگین که سطحی صاف دارد گفته می‌شود. این مقوا دارای نوعی روکش براق است که کوتینگ نامیده می‌شود. وجود این روکش باعث می‌شود سطح مقوا بسیار صاف و براق به نظر برسد. 

مقوای گلاسه در گرماژهای ۱۵۰، ۱۸۰ و ۲۱۰ و …گرم تولید و به بازار عرضه می‌شوند. کاغذ گلاسه به دلیل جذب یکنواخت مرکب در صنایع چاپ و بسته بندی نیز پرطرفدار است و بیشتر جهت تولید کتاب، مجلات و کارت‌های ویزیت و کاتالوگ‌ها و … استفاده می‌شود.

مقوای گلاسه

سخن پایانی

قیمت کارتن بسته بندی با جعبه های مقوایی که برای بسته بندی اقلام مختلف استفاده می‌شوند متفاوت است. چون نحوه تولید جعبه مقوایی با بسته بندی‌های کارتنی مراحل متفاوتی دارد. 

انواع مقوا برای جعبه سازی را در این مطلب آسان پک معرفی کرده‌ایم. با توجه به محصولاتی که قصد دارید بسته بندی کنید و ابعاد و حجمی که برای آن‌ها در نظر گرفته شده، باید مقواهای مخصوصی را برای بسته بندی اقلام مختلف در نظر داشته باشید.

جهت سفارش انواع کارتن بسته بندی یا جعبه‌های مقوایی می‌توانید از مشاوره تیم متخصص و حرفه‌ای آسان پک بهره‌مند شوید. مشاورین آسان پک جهت سفارش انبوه انواع بسته بندی‌ها و مراحل تولید آن‌ها نکات لازم را در اختیارتان قرار می‌دهند.

سؤالات متداول+ جواب

1) برای بسته بندی‌های دارویی از چه نوع مقواهایی استفاده می‌شود؟

مقوای ایندربورد یکی از بهترین انتخاب‌ها برای بسته بندی اقلام دارویی و بهداشتی محسوب می‌شود.

2) مقوای پشت سفید چه کاربردهای در صنعت بسته بندی دارد؟

از مقوای پشت سفید برای تولید بسته بندی‌هایی مانند جعبه کفش، پاکت سیگار، جعبه کبریت، دستمال‌کاغذی، جعبه شیرینی و… استفاده می‌شود.

اشتراک گذاری

آخرین ها

موضوعات

Categories