تماس با ما

نقش بسته بندی محصولات در بازاریابی چیست؟

نقش بسته بندی محصولات در بازاریابی چیست؟
5/5 - (1 vote)

بسته بندی به عنوان یکی از مهم‌ترین عناصر در بازاریابی و تبلیغات مختلف شناخته می‌شود. برخی از افراد معتقدند که بسته بندی تنها وظیفه تبلیغات یک محصول را دارد، در صورتی که عده دیگری اعتقاد دارند که بسته بندی نقشی فراتر از تبلیغات یک محصول را بر عهده دارد.

در واقع، این گروه اعتقاد دارند که بسته بندی باید به عنوان یکی از 8 عنصر P بازاریابی یعنی Product (محصول)، Place (محل)، Price (قیمت)، Promotion (کانال‌های تبلیغاتی جذب مشتری)، People(مخاطبین)، Physical environment or evidence (هویت برند، فرهنگ و جامعه)، Process (لجستیک و زنجیره تامین) و Packaging (بسته بندی) است.

در این مطلب آسان پک، درباره بسته بندی و نقش آن در بازاریابی اطلاعاتی که باید بدانید را ارائه کرده‌ است. با در دست داشتن این اطلاعات می‌توانید نقش بسته بندی در بازاریابی و فروش محصول و نقش بسته بندی در بازاریابی و جذب مشتری را بهتر درک کنید.

هدف اولیه بسته بندی چیست؟

هدف اول و اصلی طراحی و بسته بندی، محافظت از محصول در حین حمل و نقل است. این وظیفه از ساعت اولی که محصول درون بسته بندی قرار می‌گیرد و تا ساعتی که بسته بندی تحویل کاربر نهایی می‌شود ادامه دارد. احساس رضایت واقعی را می‌توانید با بسته بندی مناسب به مشتری القا کرده و لبخند رضایت را موقع باز کردن کارتن یا جعبه بسته بندی به او هدیه کنید.

برای اینکه بتوانید به این هدف دست پیدا کنید، لازم است بدانید که انواع بسته بندی کدامند و چطور باید بسته بندی مناسب را برای محصولاتتان انتخاب کنید. جهت شناخت این موضوع می‌توانید از متخصصان طراحی و بسته بندی کمک بگیرید.

اهمیت بسته بندی در بازاریابی و فروش محصولات

برای اینکه اهمیت و نقش بسته بندی در رشد یک کسب و کار و نقش طراحی بسته ‌بندی و تأثیر آن در فروش محصولات را بهتر درک کنید، مهم‌ترین نقش‌هایی که یک بسته بندی در جلب رضایت مخاطبان و افزایش فروش محصولات دارد را در ادامه برایتان ارائه کرده‌ایم.

1) انتقال اطلاعات به مشتری

یکی از نقش‌هایی که بسته بندی در عرضه محصولات مختلف مخصوصاً محصولات جدید ایفا می‌کند ارائه اطلاعات ضروری به مصرف‌کنندگان است. این اطلاعات مواردی مانند نحوه طبخ غذا، استفاده از فناوری یک محصول و اقدامات احتیاطی و ضروری استفاده یا نگهداری از محصول را به مشتری منتقل می‌کنند؛ بنابراین، در قدم اول از نقش بسته بندی در بازاریابی می‌توان به انتقال اطلاعات توسط آن به مشتری اشاره کرد.

2) حفاظت از شرکت و برند

برخی از مواقع مشتریان اطلاعات درج شده روی محصول را به دقت بررسی نمی‌کنند و همین موضوع موجب وارد شدن خسارت به آن‌ها یا خرید محصولات اشتباه می‌شود. در این مرحله نیز اطلاعات روی محصول به کمک برند یا شرکت می‌آید و با کمک آن مالک محصول می‌تواند از خودش دفاع کند.

حفاظت از شرکت و برند

3) انتخاب بسته بندی مناسب

نوآوری در طراحی و بسته بندی که توسط برندهای مختلف ارائه می‌شود، به مشتریان کمک می‌کند تا بسته بندی مناسب را از نامناسب تشخیص داده و بهترین گزینه را برای خودشان تهیه کنند.

4) شناخت برند و تصویر برند با بسته بندی

در بسیاری از مواقع، شناخت برند و تصویر برند به نوع بسته بندی محصول بستگی دارد. در واقع، بسته بندی مناسب نماد برند محسوب می‌شود و به روش‌های مختلف کیفیت محصول و با ارزش بودن برند را نشان می‌دهد؛ یعنی، هر چقدر بسته بندی شکیل‌تر و لوکس‌تر بوده و طراحی بهتری داشته باشد، ارزش محصولی که در آن قرار دارد بیشتر خواهد بود؛ بنابراین برندها با بسته بندی متمایز می‌توانند به بیشتر دیده شدن خودشان و افزایش فروششان کمک کنند.

5) مؤثر در تصمیم‌گیری مصرف‌کننده

نقش بسته بندی در بازاریابی را می‌توان در تصمیم‌گیری مصرف‌کنندگان برای خرید مشتری نیز موثر دانست. برندها هزینه زیادی برای تبلیغات، برند سازی، بازاریابی و فروش می‌کنند، تا مشتریان را موقع مشاهده محصول در قفسه‌های فروشگاه و… به سمت آن جذب کنند. یک بسته بندی مناسب می‌تواند در تصمیم‌گیری مشتریان برای خرید مؤثر باشد و آن‌ها را به انتخاب و خرید محصول ترغیب کند.

6) ایجاد تجربه خرید برای مشتریان

بسته بندی می‌تواند برای مشتریان تجربه خرید موفق یا احساس خوشایند خرید را نیز رقم بزند. به طور مثال جعبه‌های محصولاتی مانند آیفون، مک بوک، ساعت‌های هوشمند و… دقیقاً به اندازه خود محصول در نظر گرفته می‌شود و بزرگتر یا کوچکتر از آن نیستند که نشان دهنده حفاظت بیشتر از محصول و بهینه بودن نوع بسته بندی می باشد. این نوع بسته بندی می‌تواند نشان دهنده طول عمر و دوام محصولات باشد و احساس خوبی را برای مشتریان این محصولات به خاطر انتخابشان به همراه داشته باشد.

ایجاد تجربه خرید برای مشتریان

7) خرید آنی محصولات

یکی از مواردی که در اصول طراحی بسته بندی به آن توجه می‌شود، جلب توجه مخاطبان برای خرید حضوری یا آنلاین محصولات مختلف است. یک بسته بندی موفق باید در عرض چند ثانیه روی طرف مقابل تأثیر گذاشته و ارزش‌ها، مزایا و مأموریت برند را به مشتری انتقال دهد.

رنگ و طرح بسته بندی می‌تواند روی تصمیمات و عادات خرید مصرف‌کننده تأثیرگذار باشد؛ بنابراین انتخاب رنگ‌های مناسب برای بسته بندی می‌تواند به برانگیختن واکنش احساسی مشتریان و ترغیب آن‌ها به خرید کمک کننده باشد.

8) نمایش ارزش محصول

بسته بندی ارزش محصول را در ازای پولی که برای آن می‌پردازید و کالایی که به دست می‌آورید نشان می‌دهد. این ارزش تنها از طریق طراحی خاص بسته بندی و مواد و متریال یا نوشته‌های روی آن منتقل نمی‌شود، بلکه مواردی مانند سازگاری با محیط‌زیست نیز به مشتریان انتقال داده می‌شود. این موضوع برای کسانی که نسبت به سلامتی محیط‌زیست آگاهی دارند بسیار با ارزش خواهد بود.

سخن پایانی

شناخت این موضوع که بسته بندی چیست؟ و چه نقشی در بازاریابی محصولات مختلف دارد، برای تولیدکنندگان و کسانی که قصد فروش محصولات خودشان در بازار را دارند ضروری است. چون بدون شناخت نکات به نقش بسته بندی در تبلیغات و فروش یک محصول ممکن است بسته‌بندی‌هایی را برای محصولاتتان تهیه کنید که می‌تواند میزان فروش و اثربخشی آن‌ها روی مشتری را تحت تاثیر قرار دهد.

در این مطلب آسان پک درباره نقش بسته بندی در تبلیغات نکاتی که باید بدانید را به صورت کلی ارائه کرده‌ایم. در صورتی که برای سفارش انواع بسته بندی مانند جعبه بسته بندی زعفران، کارتن و… نیاز به دریافت راهنمایی بیشتر دارید، با تیم متخصص آسان پک در ارتباط باشید.

سؤالات متداول+جواب

1) آیا بسته بندی محصول مهم است؟

بسته بندی مناسب می‌تواند زبان گویای برند باشد و شانس فروش محصولات و تجربه کاربری مناسب را در مشتریان افزایش دهد.

2) چه نوع بسته بندی برای محصولات ما مناسب است؟

برای انتخاب بسته بندی مناسب باید به نوع محصولاتتان، نحوه حمل آن‌ها، نحوه فروش محصولات و… توجه داشته باشید.

اشتراک گذاری

آخرین ها

موضوعات

Categories