تماس با ما

لیبل صدفی چیست و چه انواعی دارد؟

4.7/5 - (4 votes)

لیبل صدفی چیست و چه ساختاری دارد؟ تولیدکنندگانی که برای بسته‌بندی محصولاتشان نیاز به تولید لیبل‌های متنوع دارند با این سؤال در ذهنشان مواجه می‌شوند.

برای اینکه لیبل صدفی را سفارش دهید، لازم است که در قدم اول لیبل و انواع آن را بشناسید. در این مطلب آسان پک درباره لیبل‌ها مخصوصاً لیبل صدفی اطلاعاتی که لازم است بدانید را ارائه کردیم.

لیبل چیست؟

لیبل یا برچسب چیست؟ یک تکه کاغذ، فیلم پلاستیکی، پارچه، فلز یا … است که روی ظرف محصولات مختلف چسبانده می‌شوند و روی آن اطلاعاتی درباره محصول درج شده است.

 استفاده از لیبل‌ها روی محصولات اهداف مختلفی مانند تبلیغ محصول و برند سازی آن، ارائه اطلاعات محصول به مصرف‌کننده، نام سازنده یا تولید کننده محصول به همراه لوگو و نام تجاری، نحوه استفاده از محصول و درج تاریخ تولید و انقضای محصولات دارد.

 حتی نکات ایمنی استفاده از محصول هم روی لیبل‌ها درج می‌شود؛ و قوانین کشور مانند تابع استانداردهای بین‌المللی یا سازمان غذا دارو بودن تولید محصول هم در زیر پوشش لیبل قرار می‌گیرد.

مصرف‌کنندگان برای شناسایی محصول و آشنا شدن با نحوه استفاده آن از لیبل یا برچسب درج شده روی محصول کمک می‌گیرند؛ بنابراین لیبل روی هر محصول باید در طول عمر استفاده از آن سالم و ایمن باقی بماند.

به عنوان مثال لیبل درج شده روی مواد غذایی باید تا زمانی که محصول تاریخ انقضا دارد و قابل استفاده است سالم و بدون تغییر روی ظرف باقی بماند. 

لیبل درج شده روی داروهایی که در یخچال نگه‌داری می‌شوند و لیبل چسبانده شده روی محصولات الکترونیکی مانند یخچال که اطلاعات نحوه نصب و … روی آن درج شده هم باید استقامت و ماندگاری بالایی داشته باشد. تا مصرف‌کننده بتواند اطلاعات مورد نیازش را برای استفاده از محصول به راحتی از طریق لیبل دریافت کند.

انواع مختلف لیبل

لیبل‌ها در حالت کلی به صورت 4 دسته تولید می‌شوند؛ و با توجه به اهداف کسب و کارهای مختلف و تولیدکنندگان از تولید و ارائه محصول یکی از این دسته‌بندی‌ها برای چسباندن روی محصولات مختلف انتخاب خواهند شد.

با توجه به نیاز تولیدکننده و مصرف‌کننده هر کدام از لیبل‌ها می‌توانند به صورت لیبل پشت چسب دار، لیبل صدفی و … آماده شوند. 

لیبل‌های پشت چسب دار به عنوان یکی از لیبل‌های پرطرفدار شناخته می‌شوند این لیبل‌ها چند لایه هستند و با برداشتن هر لایه از روی لایه بعدی که با چسب‌های مخصوص به هم چسبانده شده‌اند، اطلاعات و ویژگی‌هایی که برای محصول در نظر گرفته شده در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد.

در ادامه انواع لیبل‌ها و کاربرد آن‌ها در صنایع چاپ و بسته‌بندی را برای شناخت بهتر ارائه کرده‌ایم.

انواع مختلف لیبل

لیبل یا برچسب برند

برچسب برند لیبلی است که فقط نام تجاری محصول در برند مورد نظر روی آن درج می‌شود.

لیبل یا برچسب اطلاعاتی

برچسب‌ها یا لیبل‌های اطلاعاتی مواردی مانند اطلاعات سازنده محصول، تاریخ تولید و انقضای آن، دستورالعمل‌های نحوه استفاده از محصول و… را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهند.

لیبل یا برچسب توصیفی

برای درج نحوه استفاده از محصول برندهای مختلف از لیبل‌های توصیفی استفاده می‌شود.

لیبل یا برچسب درجه

توصیف درجه کیفیت یک محصول با ارقام، حروف یا کلمات و توصیف ویژگی‌های یک محصول روی این نوع از لیبل‌ها درج می‌شود.

لیبل صدفی یا برچسب صدفی

لیبل صدفی یا pvc نوعی لیبل پشت چسب دار است که سطحی صاف و صیقلی و حالتی پلاستیکی دارد. این لیبل در برابر کشیدگی و پاره شدن بسیار مقاوم است. 

ماده اولیه لیبل صدفی پلی پروپیلن یا پلاستیک است و به خاطر پلاستیکی بودن این لیبل‌ها، لیبل صدفی از استحکام بالایی برخوردار بوده و به راحتی دچار خرابی یا کشیدگی نخواهد شد. همچنین این لیبل‌های در برابر عوامل زیست محیطی سازگارتر هستند و در برابر سرما، گرما و رطوبت مقاومت بالایی دارند.

لیبل‌های صدفی با توجه به نوع محصول و نیاز تولیدکننده در دو نوع مات و برق تولید می‌شوند و از نظر چسبندگی در دو نوع کم چسب (آکرونال) و پرچسب (هاتملت) طبقه‌بندی می‌شوند.

لیبل صدفی یا PVC با چسب آکرونال برای مصارف پزشکی و آزمایشگاهی کاربرد دارد. از جمله کاربرد اصلی این لیبل‌ها می‌توان به استفاده از آن‌ها در مراکز انتقال خون اشاره کرد. چون لیبل‌های صدفی در دماهای پایین با حفظ کیفیت اولیه قابل استفاده هستند. همچنین این لیبل ها امکان تعویض برچسب روی لوله بدون باقی ماندن جای چسب را فراهم می‌کنند و پایداری مناسبی دارند.

به طور کلی، لیبل‌های صدفی در صنایع مختلفی مانند تولید مواد آرایشی و بهداشتی، پتروشیمی‌ها، تولید مواد شوینده، صنایع خودرویی، صنایع غذایی، محیط‌های پزشکی و آزمایشگاهی، رنگ‌سازی‌ها و … استفاده می‌شوند.

لیبل صدفی یا برچسب صدفی

قابلیت چاپ پذیری لیبل صدفی

لیبل های صدفی قابلیت چاپ پذیری مناسبی دارند و می‌توان با مرکب‌های مخصوص دستگاه چاپ مانند مرکب‌های پایه حلال و دارای UV یا لیبل پرینترها روی آن‌ها چاپ انجام داد.

از جمله ریبون‌های مناسب این لیبل ها می‌توان به ریبون رزین و یا وکس رزین اشاره کرد. این ریبون‌ها با وجود چاپ پررنگ در برابر آب و رطوبت و انواع حلال‌ها مقاوم هستند.

سخن پایانی

لیبل یا برچسب‌هایی که روی محصولات مختلف درج می‌شوند نقش راهنمای استفاده از آن‌ها را بر عهده دارند. هر محصولی نیاز به لیبل خاصی دارد و با توجه به نیاز تولیدکننده، تیم طراحی و تولید لیبل و بسته‌بندی بهترین گزینه را برای نمایش اطلاعات روی محصول و برند سازی آن در نظر می‌گیرد.

اگر تصمیم دارید از بین لیبل‌های پشت چسب دار گزینه مد نظرتان را انتخاب کنید، چاپ لیبل صدفی می‌تواند یک انتخاب مناسب باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه سفارش چاپ لیبل صدفی و استعلام قیمت لیبل صدفی با تیم متخصص آسان پک در ارتباط باشید.

سؤالات متداول+ جواب

1) مزیت لیبل‌های صدفی نسبت به سایر نمونه‌ها چیست؟

استحکام بالای لیبل‌های صدفی و دوام آن‌ها در برابر پارگی، کشیدگی و تغییرات شرایط محیطی را می‌توان به عنوان ویژگی‌های متمایز آن‌ها در نظر گرفت.

2) لیبل‌های صدفی در چند نوع تولید می‌شوند؟

به طور کلی سه دسته‌بندی برای تولید لیبل‌های صدفی در نظر گرفته شده؛ و با توجه به نیاز تولیدکننده و نوع محصول یکی از این گزینه‌ها برای تولید انتخاب می‌شود.

اشتراک گذاری

آخرین ها

موضوعات

Categories